BMW Z3 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
BMW Z3 - Pierwszy model roadstera produkowany masowo przez BMW, jak również pierwszy model tej marki produkowany na terenie USA. Z3 zostało zaprezentowane po raz pierwszy w 1996 roku, wkrótce po premierze filmu GoldenEye w którym auto się pojawia. BMW prowadziło kampanie reklamową oparta na tym filmie co po kinowym sukcesie tego, przełożyło się na wzrost sprzedaży tych samochodów. Produkowano 2 wersje nadwozia, roadster oraz coupé wprowadzone w 1999. Zakończenie produkcji to 2002 rok. Wtedy to Z3 zastąpiono nowym modelem Z4. Historia modeluBMW Z3zaprojektowany został przez Joji Nagashima i Jopi Nagama , który brał udział przy projektowaniu modelu E36. Techniczne podobieństwo poskutkowało oznaczeniem szeregotypowym E36/7 wersji roadster oraz E36/8 wersji coupe. Konstrukcje tylnego zawieszenia zapożyczono z E30.. Początkowo oferowany był tylko silnik M44B19 o pojemności 1.9L. Lecz 139 KM nie spotkały się z aprobata klientów. Jakość wykonania wnętrza również odbiegała od standardów w pozostałych modelach BMW. W 1997 roku do gamy silników dodano 6-cylindrowy M52B28 znany z E36. w 1998 roku wprowadzono sportowa wersje M Roadster, o pojemności 3.2L z silnikiemS50B32 na rynku europejskim, oraz słabszym S52B30. W 1999 roku silnik o pojemności 1.8 zastąpiono większym M52TUB20 o mocy 150KM W roku 2000 wprowadzono nowa jednostkę napędowa M54 o pojemnościach 2.6 oraz 3.0 które zastąpiły poprzednie. W wersji M również nastąpiła zmiana silnika na S54B32 z E46 M3. Te silniki były montowane już do końca produkcji Z3. M RoadsterW 1998 oddział BMW, Motorsport, wyprodukował wersje M Roadster ze zmodyfikowanym zawieszeniem oraz silnikiem z BMW M3, początkowo S50B32 zastąpionym przezS54B32. We wnętrzu zaszły kosmetyczne zmiany takie jak dodatkowe wskaźniki , podświetlana dźwignia zmiany biegów, chromowane dodatki oraz sportowa wersja foteli. Zewnętrzne zmiany jakie wprowadzono to agresywniejsze zderzaki, inne lusterka boczne, większe felgi, poszerzone nadkola, halogeny zastąpiono tunelami powietrza chłodzącego tarcze, tylna tablice umieszczono na klapie bagażnika w odróżnieniu od standardowych wersji gdzie umieszczona była na zderzaku. CoupéDrugą wersją Z3 było coupé, z bardzo charakterystyczną linia nadwozia ze ściętym tyłem. Coupé wprowadzono w 1999 roku tylko w największej pojemności silników dostępnych w roadster czyli 2.8 a potem 3.0. Równocześnie powstało M Coupé z silnikami analogicznie do roadstera S50B32 i S54B32 Dane techniczne
|