|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
BMW M5 jest to sportowa wersja BMW serii 5. Pierwsze M5 opracowane przez BMW zadebiutowało na Amsterdam Motor Show w 1984 roku i posiadała oznaczenie E28. Była podobna do wersji 535 ze zmodyfikowanym silnikiem BMW M1. Obecnie powstały cztery generacje M5 oznaczone symbolami E28, E34, E39 i najnowsza E60. Moc waha się w przedziale 286 KM w modelu E28 do 580 KM w modelu F10. Seria M5 jest jedną z najszybszych samochodów produkowanych seryjnie na świecie Modele serii M5BMW M5 E28
BMW M5 E28 – samochód zaprezentowany w 1984 bazujący na modelu serii 5 E28. Po raz pierwszy inżynierowie z M Motorsport postanowili zbudować coś niezwykłego po niezbyt udanym, ale modelu M1 z lat 70'. Wykorzystując jego silnik o mocy 277 KM, postanowili go zamontować do seryjnej "piątki" i wycisnąć z niego jeszcze więcej – aż 286 KM. Dane techniczneSilnik
Osiągi
BMW M5 E34
Zaprezentowany w 1988 roku sportowy model M5 bazował na modelu serii 5. M5 E34 była drugim po M5 E28 sportowym modelem serii 5. Jako źródło napędu postanowiono zamontować silnik z BMW M1, który wcześniej montowano również w M5 starszej generacji. Model M5 wykonywany był całkowicie ręcznie w zakładach BMW Motorsport. Konkurencją dla M5 E34 był wozy takie jak Lotus Omega, Mercedes 500E, Audi S4, czy sportowe kombi model RS2, które Audi nazywa Avant. W 1990 roku w ramach dobrowolnej umowy między firmami Audi, BMW i Mercedesem podpisano pakt uniemożliwiający ich samochodom przekroczenie prędkości 250km/h. W roku 1992 roku pojawiła się mocniejsza odmiana tego samego silnika tym razem z powiększoną pojemnością 3,8 l i mocą 340KM. Nigdy jednak nie produkowana na rynek USA, przez cały okres produkcji była tylko odmiana z silnikiem 3.5. Samochód po roku 1992 oferowany był wówczas również z nadwoziem touring (kombi), a od wiosny 1994 roku ze skrzynią manualną Getrag o 6-przełożeniach i tzw. szerokim grillem na przodzie, który dotychczas był zarezerwowany dla modeli E34 z silnikami V8, także z pakietem Nürburing, który zawierał: Servotronic, tylny stabilizator o gr.19mm, a w przypadku Touring'a 20mm, koła 9x17 z oponami 255/40R17, oraz EDC (Electronic Damper Control), czyli elektroniczną kontrolę amortyzatorów. Produkowane były także specjalne krótkie serie M5: Cecotto, Winkelhock, Naghi Motors, 20 Jahre, UK Limited Edition oraz M5 Touring "Elekta" edition. Produkcję rodziny E34 zakończono w 1995 roku, jednak wersja touring (kombi) jako jedyna była produkowana do połowy 1996, w tym również M5 w tej właśnie wersji. Dane Techniczne BMW E34 M5
BMW M5 E39Okres produkcji 1998 - 2003 BMW M5 E39 – zaprezentowany w 1998 roku, sportowy sedan bazujący na modelu serii "5". Po raz trzeci inżynierowie z M Motorsport postanowili zbudować coś niezwykłego na podwoziu popularnej "piątki" po bardzo udanym, modelu E34 M5 z z lat 1989-1995. Ten niepozorny samochód bawarskiej firmy charakteryzował się osiągami godnymi aut typowo sportowych – 400-konny, 5-litrowy silnik V8 pozwalał na rozpędzenie auta do 100 km/h w czasie 5,3 s. Jak większość aut tego typu posiada blokadę prędkości – do 250 km/h, po jej zdjęciu bez problemu pojazd może rozpędzić się do około 300 km/h. Tak jak wszystkie M5, model bazował na zwykłym modelu BMW serii 5. Został on jednak wyposażony w o wiele bardziej agresywne, wzmocnione nadwozie, sportowe niższe zawieszenie, sportowy zestaw ospojlerowania o mniejszym oporze aerodynamicznym (zderzaki, lusterka, lotka na klapie), większe i szersze koła mające zapewnić lepszą trakcję i prowadzenie auta, oraz komplet oznaczeń z logo "M-Power" (w tym między innymi emblematy, listwy ). BMW M5 E39, w przeciwieństwie do poprzednika jak i następcy, występowało tylko w jednej wersji nadwoziowej, a mianowicie jako 4-drzwiowy sedan. Jego konkurentem był Mercedes E55 AMG. Dane Techniczne BMW M5 E39
BMW M5 E39 TouringBMW M5 w kombi istnieje. Inżynierowie z "BMW M Motorsport" utworzyli prototyp BMW M5 Touring, ten samochód z nie wyjaśnionych powodów nigdy nie wszedł do produkcji. Zaprezentowany został dopiero z okazji 25 lecia M5. Szczegółowych danych nie podano, ale możliwe jest że w tym samochodzie znajduje się jednostka z wersji M5 sedan, czyli V8 5,0 l o mocy 400 KM. Edycje limitowane
BMW M5 E60
Zaprezentowany w 2006 roku sportowy model M5 bazuje na modelu serii "5". Jest to czwarte wcielenie M5. Samochód charakteryzował się ponad 500-konnym silnikiem V10 o pojemności 5 litrów, pozwalał on na rozpędzenie auta do 100 km/h w czasie ok. 5,0 s. Samochód wyposażony jest w ogranicznik prędkości – do 250 km/h, po jego zdjęciu pojazd może osiągnąć prędkość ponad 300 km/h[. Tak jak wszystkie M5, model bazował na zwykłym modelu BMW serii 5. Został on jednak wyposażony w bardziej agresywny sportowy zestaw ospojlerowania o mniejszym oporze aerodynamicznym (zderzaki, lusterka, większe i szersze koła, lotka na klapie itp.), większe i szersze koła mające zapewnić lepszą trakcję i prowadzenie auta oraz komplet oznaczeń (w tym między innymi emblematy, listwy itp.). BMW M5 E60, w przeciwieństwie do poprzednika, występuje w dwóch wersjach nadwoziowych, jako 4-drzwiowy sedan i 5-drzwiowe kombi (Touring). Dane Techniczne BMW M5 E60
BMW M5 F10
|