www.wikipedia.pl
www.google.pl
www.bmw.pl
www.zsz-gostyn.com.pl
|
BMW E90 – piąta z kolei generacja BMW serii 3, na
początku dostępna w dwóch wersjach nadwoziowych, sedan i kombi (touring) [E91].
BMW E90 zastąpił BMW E46 w marcu 2005 roku.
Opis
W porównaniu z BMW E46, samochód jest dłuższy o
5 i szerszy o 8 cm. Zwiększenie wymiarów nie spowodowało znaczącego wzrostu
masy. Po raz pierwszy w BMW serii 3 zastosowano system iDrive połączony z
zestawem GPS. Od początku paleta silnikowa była bogata, tworzyły ją silniki
benzynowe 320i (150 KM), 325i (218 KM) i 330i (258 KM) oraz diesle 320d (163 KM)
i 330d (231KM). Jesienią 2005 roku zaoferowano wersję kombi [E91], dodatkowo
silnik sześciocylindrowy i napęd na cztery koła. W 2006 roku na rynek
wprowadzono wersję Coupe oznaczoną symbolem [E92]. W marcu 2007 roku dołączył
kabriolet [E93].
Historia modelu
BMW E90/91/92/93 oraz E90/91/92/93 LCI (facelifting) jest
produkowany z przeznaczeniem na dziewięć rynków: chiński, europejski, egipski,
indonezyjski, indyjski, malezyjski, rosyjski, tajlandzki oraz amerykański.
Dane techniczne
Wersja |
Silnik: |
Układ zasilania: |
Średnica × skok tłoka: |
St. sprężania: |
Moc maksymalna: |
Maks. moment obrotowy |
0-100 km/h: |
V-max: |
Śr. zużycie paliwa |
Silniki benzynowe: |
316i |
R4 1,6 l (1597 cm³), DOHC |
wtrysk bezpośredni |
82,00 mm × 75,60 mm |
12,0:1 |
122 KM (90 kW) przy 6000 obr/min |
160 N•m przy 4250 obr/min |
10,8 s |
210 km/h |
5,9 l / 100 km |
318i |
R4 2,0 l (1995 cm³), DOHC |
wtrysk EFi |
84,00 mm × 90,00 mm |
10,5:1 |
129 KM (95 kW) przy 5700 obr/min |
180 N•m przy 3250 obr/min |
10,0 s |
208 km/h |
7,3 l / 100 km |
318i |
R4 2,0 l (1995 cm³), DOHC |
wtrysk bezpośredni |
84,00 mm × 90,00 mm |
12,0:1 |
136 KM (100 kW) przy 6000 obr/min |
190 N•m przy 4250 obr/min |
9,3 s |
210 km/h |
6,3 l / 100 km |
318i |
R4 2,0 l (1995 cm³), DOHC |
wtrysk bezpośredni |
84,00 mm × 90,00 mm |
12,0:1 |
143 KM (105 kW) przy 6000 obr/min |
190 N•m przy 4250 obr/min |
9,1 s |
210 km/h |
5,9 l / 100 km |
320i |
R4 2,0 l (1995 cm³), DOHC |
wtrysk EFi |
84,00 mm × 90,00 mm |
10,5:1 |
150 KM (110 kW) przy 6200 obr/min |
200 N•m przy 3600 obr/min |
9,0 s |
220 km/h |
7,4 l / 100 km |
320i |
R4 2,0 l (1995 cm³), DOHC |
wtrysk bezpośredni |
84,00 mm × 90,00 mm |
12,0:1 |
163 KM (120 kW) przy 6700 obr/min |
210 N•m przy 4250 obr/min |
8,3 s |
225 km/h |
6,4 l / 100 km |
320i |
R4 2,0 l (1995 cm³), DOHC |
wtrysk bezpośredni |
84,00 mm × 90,00 mm |
12,0:1 |
170 KM (125 kW) przy 6700 obr/min |
210 N•m przy 4250 obr/min |
8,2 s |
228 km/h |
6,1 l / 100 km |
320si |
R4 2,0 l (1997 cm³), DOHC |
wtrysk EFi |
85,00 mm × 88,00 mm |
11,0:1 |
173 KM (127 kW) przy 7000 obr/min |
200 N•m przy 4250 obr/min |
8,7 s |
225 km/h |
b/d |
323i |
R6 2,5 l (2497 cm³), DOHC |
wtrysk EFi |
82,00 mm × 78,80 mm |
11,0:1 |
177 KM (130 kW) przy 5800 obr/min |
230 N•m przy 3500-5000 obr/min |
7,9 s |
229 km/h |
8,4 l / 100 km |
323i |
R6 2,5 l (2497 cm³), DOHC |
wtrysk EFi |
82,00 mm × 78,80 mm |
11,0:1 |
191 KM (140 kW) przy 5900 obr/min |
230 N•m przy 3250-5000 obr/min |
7,8 s |
233 km/h |
8,4 l / 100 km |
323i |
R6 2,5 l (2497 cm³), DOHC |
wtrysk EFi |
82,00 mm × 78,80 mm |
11,0:1 |
203 KM (149 kW) przy 6000 obr/min |
244 N•m przy 4000 obr/min |
7,4 s |
210 km/h |
b/d |
325i |
R6 2,5 l (2497 cm³), DOHC |
wtrysk EFi |
82,00 mm × 78,80 mm |
11,0:1 |
218 KM (160 kW) przy 5800 obr/min |
250 N•m przy 2750-4250 obr/min |
7,0 s |
245 km/h |
8,4 l / 100 km |
325i |
R6 3,0 l (2996 cm³), DOHC |
wtrysk bezpośredni |
85,00 mm × 88,00 mm |
12,0:1 |
211 KM (155 kW) przy 6100 obr/min |
270 N•m przy 2400 obr/min |
6,8 s |
248 km/h |
7,2 l / 100 km |
328i (US) |
R6 3,0 l (2996 cm³), DOHC |
wtrysk EFi |
85,00 mm × 88,00 mm |
10,7:1 |
233 KM (172 kW) przy 6500 obr/min |
271 N•m przy 2750 obr/min |
6,3 s |
209 km/h |
b/d |
330i |
R6 3,0 l (2996 cm³), DOHC |
wtrysk EFi |
85,00 mm × 88,00 mm |
10,7:1 |
257 KM (189 kW) przy 6600 obr/min |
300 N•m przy 2500-4000 obr/min |
6,1 s |
250 km/h |
8,7 l / 100 km |
330i |
R6 3,0 l (2996 cm³), DOHC |
wtrysk bezpośredni |
85,00 mm × 88,00 mm |
12,0:1 |
272 KM (200 kW) przy 6700 obr/min |
320 N•m przy 2750-3000 obr/min |
6,1 s |
250 km/h |
7,2 l / 100 km |
330i (US) |
R6 3,0 l (2979 cm³), DOHC, bi-turbo |
wtrysk EFi |
84,00 mm × 89,60 mm |
10,4:1 |
304 KM (224 kW) przy 5800 obr/min |
407 N•m przy 1400-5000 obr/min |
5,4 s |
209 km/h |
b/d |
335i |
R6 3,0 l (2979 cm³), DOHC, bi-turbo |
wtrysk EFi |
84,00 mm × 89,60 mm |
10,2:1 |
306 KM (225 kW) przy 5800 obr/min |
400 N•m przy 1300-5000 obr/min |
5,6 s |
250 km/h |
9,6 l / 100 km |
M3 |
V8 4,0 l (3999 cm³), DOHC |
wtrysk bezpośredni |
92,00 mm × 75,20 mm |
12,0:1 |
420 KM (309 kW) przy 8300 obr/min |
400 N•m przy 3900 obr/min |
4,9 s |
250 km/h |
12,4 l / 100 km |
Silniki wysokoprężne: |
316d |
R4 2,0 l (1995 cm³), DOHC, turbo |
wtrysk bezpośredni |
84,00 mm × 90,00 mm |
16,5:1 |
115 KM (85 kW) przy 4000 obr/min |
260 N•m przy 1750-2500 obr/min |
10,9 s |
202 km/h |
4,5 l / 100 km |
318d |
R4 2,0 l (1995 cm³), DOHC, turbo |
wtrysk common rail |
84,00 mm × 90,00 mm |
17,0:1 |
122 KM (90 kW) przy 4000 obr/min |
280 N•m przy 1750-2000 obr/min |
10,6 s |
206 km/h |
5,6 l / 100 km |
318d |
R4 2,0 l (1995 cm³), DOHC, turbo |
wtrysk common raill |
84,00 mm × 90,00 mm |
16,5:1 |
136 KM (100 kW) przy 4000 obr/min |
300 N•m przy 1750 obr/min |
9,5 s |
210 km/h |
4,7 l / 100 km |
318d |
R4 2,0 l (1995 cm³), DOHC, turbo |
wtrysk common rail |
84,00 mm × 90,00 mm |
16,0:1 |
143 KM (115 kW) przy 4000 obr/min |
300 N•m przy 1750-2000 obr/min |
9,3 s |
210 km/h |
4,7 l / 100 km |
320d ED |
R4 2,0 l (1995 cm³), DOHC, turbo |
wtrysk common rail |
84,00 mm × 90,00 mm |
16,5:1 |
163 KM (120 kW) przy 4000 obr/min |
380 N•m przy 1900-2750 obr/min |
8,0 s |
228 km/h |
4,1 l / 100 km |
320d |
R4 2,0 l (1995 cm³), DOHC, turbo |
wtrysk common rail |
84,00 mm × 90,00 mm |
17,0:1 |
163 KM (120 kW) przy 4000 obr/min |
340 N•m przy 2000 obr/min |
8,4 s |
225 km/h |
5,7 l / 100 km |
320d |
R4 2,0 l (1995 cm³), DOHC, turbo |
wtrysk common rail |
84,00 mm × 90,00 mm |
16,0:1 |
177 KM (130 kW) przy 4000 obr/min |
350 N•m przy 1750-3000 obr/min |
7,9 s |
230 km/h |
4,8 l / 100 km |
320d |
R4 2,0 l (1995 cm³), DOHC, turbo |
wtrysk common rail |
84,00 mm × 90,00 mm |
16,5:1 |
184 KM (135 kW) przy 4000 obr/min |
380 N•m przy 1900-2500 obr/min |
7,5 s |
235 km/h |
4,7 l / 100 km |
325d |
R6 3,0 l (2993 cm³), DOHC, turbo |
wtrysk common rail |
84,00 mm × 90,00 mm |
17,0:1 |
197 KM (145 kW) przy 3750 obr/min |
400 N•m przy 1300-3250 obr/min |
7,8 s |
235 km/h |
6,4 l / 100 km |
325d |
R6 3,0 l (2993 cm³), DOHC, turbo |
wtrysk common rail |
84,00 mm × 90,00 mm |
17,0:1 |
204 KM (150 kW) przy 3750 obr/min |
430 N•m przy 1750 obr/min |
7,0 s |
242 km/h |
5,7 l / 100 km |
330d |
R6 3,0 l (2993 cm³), DOHC, turbo |
wtrysk common rail |
84,00 mm × 90,00 mm |
17,0:1 |
231 KM (170 kW) przy 4000 obr/min |
500 N•m przy 1750-3000 obr/min |
6,7 s |
250 km/h |
6,5 l / 100 km |
330d |
R6 3,0 l (2993 cm³), DOHC, turbo |
wtrysk common rail |
84,00 mm × 90,00 mm |
17,0:1 |
245 KM (180 kW) przy 4000 obr/min |
520 N•m przy 1750-3000 obr/min |
6,1 s |
250 km/h |
5,7 l / 100 km |
335d |
R6 3,0 l (2993 cm³), DOHC, turbo |
wtrysk common rail |
84,00 mm × 90,00 mm |
17,0:1 |
286 KM (210 kW) przy 4400 obr/min |
580 N•m przy 1750-2250 obr/min |
6,2 s |
250 km/h |
7,5 l / 100 km |
-
Podwozie
-
Zawieszenie przednie: wahacz poprzeczny, kolumna resorująca,
stabilizator poprzeczny
-
Zawieszenie tylne: oś wielowahaczowa, sprężyna śrubowa, stabilizator
poprzeczny
-
Hamulce przód/tył: tarczowe wentylowane/tarczowe wentylowane
-
ABS i ASR
-
Wymiary i ciężary
-
Rozstaw osi: 2760 mm
-
Rozstaw kół przód/tył: 1500/1513 mm
-
DMC: 1840–2185 kg
-
Pojemność bagażnika: 460 l (sedan), 440 l (coupe), 460/1385 l
(kombi)
|