www.wikipedia.pl
www.google.pl
www.bmw.pl
www.zsz-gostyn.com.pl |
BMW X3 E83 - BMW X3 to pierwszy przedstawiciel klasy premium segmentu
SAV (Sports Activity Vehicle), który łączy cechy auta kompaktowego z
właściwościami jezdnymi starszego i większego brata, modelu X5. W wielu
przypadkach BMW X3 bazuje na tych samych lub podobnych rozwiązaniach, co większy
model w gamie koncernu. Po raz pierwszy BMW X3 zaprezentowane zostało na targach
IAA we Frankfurcie w 2003, a do sprzedaży trafiło w pierwszym kwartale 2004. We
wrześniu 2006 pojawiła się nieco odmłodzona wersja BMW X3.
Historia modelu
BMW X3 oraz X3 LCI (lifting) produkowany był z przeznaczeniem
na pięć rynków: europejski, egipski, rosyjski, tajlandzki oraz amerykański.
Powstawał od września 2003 roku w Grazu w Austrii w zakładach firmy Magna Steyr
Fahrzeugtechnik AG na zlecenie firmy BMW. Fabryka w Grazu wyprodukowała 605 498
sztuk tego modelu. 9326 egzemplarzy zostało wykonane w systemie CKD w zakładach
w Rosji, Egpicie i Tajlandii. Produkcja zakończyła się we wrześniu 2010 roku.
Ostatni wyprodukowany w Grazu samochód, X3 xDrive 35d został w zakładach Magny
Steyr i służy zarządowi. Natomiast przedostatnie auto, z pełnym wyposażeniem do
ratownictwa medycznego zostało przekazane jako dar dla jednej z organizacji
non-profit.
Modernizacje modelu
W 2006 roku przeprowadzono facelifting modelu, przy okazji którego
zmodernizowano gamę jednostek napędowych. Wzrosła moc silników
benzynowych(modele 2.5 i 3.0 otrzymały oznaczenie "si" pochodzące od słów
"sport" i "injection") oraz wysokoprężnych. Do silników diesla zaczęto
standardowo montować filtr cząstek stałych. Do gamy silnikowej dołączyła wersja
3.0sd, wyposażona w diesla o pojemności 3 litrów oraz dwie turbosprężarki. Był
to najmocniejszy silnik w X3 osiągał moc 286KM i 580Nm maksymalnego momentu
obrotowego. W roku 2007 poprawiono precyzję spasowania elementów wnętrza. W 2010
roku producent przekonfigurował gamę silników. Z oznaczeń modelu zniknęła
kropka(np. zamieniono 2.0i na 20i). Zwiększono moc wybranych modeli.
Wysokoprężny motor 2.0d 155KM zastąpiono dwiema wersjami: 18d 143KM i 20d 177KM.
Najmocniejszą wersję 3.0sd przemianowano na 35d.
Rynek europejski
Data |
Wersja |
2003 styczeń |
X3 3.0d M57N |
X3 3.0i |
2003 luty |
X3 2.5i |
2003 maj |
X3 2.0d |
X3 2.0i |
2004 październik |
X3 3.0d M57N2 |
2006 luty |
X3 3.0si LCI |
2006 marzec |
X3 2.0d M47N2 LCI |
X3 2.0i LCI |
X3 2.5si LCI |
X3 3.0d LCI |
X3 3.0sd LCI |
2006 listopad |
X3 2.0d N47 LCI |
2009 kwiecień |
X3 1.8d LCI |
Rynek egipski
Data |
Wersja |
2006 luty |
X3 3.0i |
2006 październik |
X3 3.0si LCI |
Rynek rosyjski
Data |
Wersja |
2006 wrzesień |
X3 2.5si LCI |
X3 3.0si LCI |
2009 styczeń |
X3 2.0d LCI |
X3 2.0i LCI |
Rynek tajlandzki
Data |
Wersja |
2005 wrzesień |
X3 2.5i |
2006 wrzesień |
X3 2.5si LCI |
2007 grudzień |
X3 2.0d LCI |
Rynek amerykański
Data |
Wersja |
2003 luty |
X3 3.0i |
2003 marzec |
X3 2.5i |
2006 marzec |
X3 3.0i LCI |
X3 3.0si LCI |
Dane techniczne
Wersja |
Silnik: |
Układ zasilania: |
Średnica × skok tłoka: |
St. sprężania: |
Moc maksymalna: |
Maks. moment obrotowy |
0-100 km/h: |
V-max: |
Silniki benzynowe: |
2.0i |
R4 2,0 l (1995 cm³), DOHC |
wtrysk EFi |
84,00 mm × 90,00 mm |
10,5:1 |
150 KM (110 kW) przy 6200 obr/min |
200 N•m przy 3750 obr/min |
11,5 s |
198 km/h |
2.5i |
R6 2,5 l (2464 cm³), DOHC |
wtrysk EFi |
84,00 mm × 75,00 mm |
10,5:1 |
192 KM (141 kW) przy 6000 obr/min |
245 N•m przy 3500 obr/min |
8,9 s |
205 km/h |
2.5si |
R6 2,5 l (2497 cm³), DOHC |
wtrysk EFi |
82,00 mm × 78,80 mm |
11,0:1 |
218 KM (160 kW) przy 6500 obr/min |
250 N•m przy 2750-4250 obr/min |
8,5 s |
210 km/h |
3.0i |
R6 3,0 l (2979 cm³), DOHC |
wtrysk EFi |
84,00 mm × 89,60 mm |
10,2:1 |
231 KM (170 kW) przy 5900 obr/min |
300 N•m przy 3500 obr/min |
7,8 s |
224 km/h |
3.0si |
R6 3,0 l (2996 cm³), DOHC |
wtrysk EFi |
85,00 mm × 88,00 mm |
10,7:1 |
272 KM (200 kW) przy 6650 obr/min |
315 N•m przy 2750 obr/min |
7,2 s |
243 km/h |
Silniki wysokoprężne: |
xDrive18d |
R4 2,0 l (2443 cm³), DOHC, turbo |
common rail |
84,00 mm × 90,00 mm |
16,5:1 |
143 KM (105 kW) przy 4000 obr/min |
350 N•m przy 1750-2750 obr/min |
10,3 s |
195 km/h |
2.0d |
R4 2,0 l (1995 cm³), DOHC, turbo |
common rail |
84,00 mm × 90,00 mm |
17,0:1 |
150 KM (110 kW) przy 4000 obr/min |
330 N•m przy 2000 obr/min |
10,2 s |
198 km/h |
2.0d |
R4 2,0 l (1995 cm³), DOHC, turbo |
common rail |
84,00 mm × 90,00 mm |
16,0:1 |
177 KM (130 kW) przy 4000 obr/min |
350 N•m przy 1750-3000 obr/min |
8,9 s |
206 km/h |
3.0d |
R6 3,0 l (2993 cm³), DOHC, turbo |
common rail |
84,00 mm × 90,00 mm |
17,0:1 |
204 KM (150 kW) przy 4000 obr/min |
410 N•m przy 1500-3500 obr/min |
7,9 s |
218 km/h |
3.0sd |
R6 3,0 l (2993 cm³), DOHC, turbo |
common rail |
84,00 mm × 90,00 mm |
17,0:1 |
286 KM (210 kW) przy 4400 obr/min |
580 N•m przy 1750-2250 obr/min |
6,6 s |
240 km/h |
|