www.wikipedia.pl
www.google.pl
www.bmw.pl
www.zsz-gostyn.com.pl |
Opis
Modelu
Czwarta generacja BMW serii 5 nosi oznaczenie E39. Produkcja modelu
rozpoczęła się latem 1995 roku. W 2003 roku wraz z zakończeniem produkcji E39
światło dzienne ujrzał następca czyli model E60. Wiosną 1997 roku rozpoczęto
produkcje wersji kombi modelu E39, co skutkowało zakończeniem produkcji
poprzedniej wersji serii 5 E34. W 2000 roku przeprowadzono drobny lifting modelu
mający na celu odmłodzenie auta. Obejmował on takie detale jak lampy przednie
(zamiast pomarańczowego kierunkowskazu wykorzystano mały okrągły kierunkowskaz o
białym szkle i pomarańczowej barwie oraz soczewkowe reflektory z ringami typu "Angel
Eyes"), lamp tylnych, halogenów przednich (okrągłe zamiast owalnych) i drobnymi
zmianami w kształcie zderzaków. Wersja E39 było oferowana w dwóch wersjach
nadwoziowych. Sedan z bagażnikiem o pojemności 460 l i półką na narzędzia
umieszczona w klapie bagażnika. Wersja kombi oferowała 410 litrów pojemności
bagażnika (1525 l przy złożonej kanapie tylnej). Bagażnik wersji Touring nie był
zbyt duży, ale oferował regularne kształty przestrzeni bagażowej oraz często
oferowany był z osobno otwieraną tylną szybą oraz z wysuwaną podłogą.
Wersja Specjalna
W 1998 roku BMW przy współpracy z "M GmbH" postanowiło wprowadzić wersję
specjalną oznaczoną jako M5.
Wersja oferowana była nie tylko jako sedan. Istniała również wersja Touring
jednak w ilości kilku egzemplarzy, mająca być odpowiedzią BMW na Audi S6.
Wyróżniała się od wersji "cywilnej" zmienionymi detalami. Przedni zderzak
posiadał wielki wlot powietrza, tylny zderzak natomiast miejsce na sportowy
układ wydechowy i delikatny dyfuzor. W oczy rzucały się również duże 18-calowe
koła z aluminiowymi felgami, kryjącymi za sobą duże hamulce. Największą zaletą
wersji M5 jest silnik. Miał on pojemność 4,9, osiągał moc 400 KM i moment
obrotowy wynoszący równo 500 Nm. Wyniki te przekładały się również na osiągi.
Przyśpieszenie do 100 km/h wynosiło 5,3 s. Wskazówka prędkościomierza
zatrzymywała się przy 250 km/h (prędkość ograniczona elektronicznie – po zdjęciu
ogranicznika auto mogło rozwijać prędkości rzędu 280 km/h).
Częste usterki
Choć BMW E39 było udanym modelem marki to nie uchronił się od usterek.
Wszystkie silniki były wrażliwe na przegrzanie oraz często pękały obudowy
termostatu. Chłodnice z czasem traciły szczelność i nadawały się do wymiany.
Bolączką jest też poduszka podtrzymująca wał napędowy. Aluminiowe drążki i
wahacze powodowały obniżenie masy auta i lepsze prowadzenie, ale przy mocnych
uderzeniach (dziury, krawężniki) często ulegały uszkodzeniom. Z racji tylnego
napędu auta często były wykorzystywane do zabawy, która mogła doprowadzać do
uszkodzeń krzyżaka wału napędowego. Dużą uwagę trzeba zwrócić na sworznie
wahaczy, które wybijają się na dziurawych drogach. Pojazdy z dużym przebiegiem
mogą mieć luzy w maglownicy. Często spotykaną usterką są zaśniedziałe końcówki
odprowadzające "masę" do nadwozia. Również nierzadko zdarzał się problem
parujących reflektorów przednich. Niektóre E39 przed faceliftingiem miały
problem z rdzewiejącą klapą tylną.
Dane techniczne
Wersja |
Silnik: |
Układ zasilania: |
Średnica × skok tłoka: |
St. sprężania: |
Moc maksymalna: |
Maks. moment obrotowy |
0-100 km/h: |
V-max: |
Śr. zużycie paliwa |
Silniki benzynowe: |
520i |
R6 2,0 l (1991 cm³), DOHC |
wtrysk EFi |
80,00 mm × 66,00 mm |
11,0:1 |
150 KM (110 kW) przy 5900 obr/min |
190 N•m przy 4200 obr/min |
10,2 s |
220 km/h |
9,1 l / 100 km |
520i |
R6 2,2 l (2171 cm³), DOHC |
wtrysk EFi |
80,00 mm × 72,00 mm |
10,7:1 |
169 KM (124 kW) przy 6100 obr/min |
210 N•m przy 3500 obr/min |
9,1 s |
226 km/h |
9,0 l / 100 km |
523i |
R6 2,5 l (2494 cm³), DOHC |
wtrysk EFi |
84,00 mm × 75,00 mm |
10,5:1 |
170 KM (125 kW) przy 5500 obr/min |
245 N•m przy 3950 obr/min |
8,5 s |
228 km/h |
9,7 l / 100 km |
525i |
R6 2,5 l (2494 cm³), DOHC |
wtrysk EFi |
84,00 mm × 75,00 mm |
10,5:1 |
192 KM (141 kW) przy 6000 obr/min |
245 N•m przy 3500 obr/min |
8,1 s |
238 km/h |
9,4 l / 100 km |
528i |
R6 2,8 l (2793 cm³), DOHC |
wtrysk EFi |
84,00 mm × 84,00 mm |
10,2:1 |
194 KM (142 kW) przy 5300 obr/min |
280 N•m przy 3950 obr/min |
7,4 s |
235 km/h |
9,9 l / 100 km |
530i |
R6 3,0 l (2979 cm³), DOHC |
wtrysk EFi |
84,00 mm × 89,60 mm |
10,2:1 |
231 KM (170 kW) przy 5900 obr/min |
300 N•m przy 3500 obr/min |
7,1 s |
250 km/h |
9,5 l / 100 km |
535i |
V8 3,5 l (3498 cm³), DOHC |
wtrysk EFi |
84,00 mm × 78,90 mm |
10,0:1 |
235 KM (173 kW) przy 5700 obr/min |
320 N•m przy 3300 obr/min |
7,0 s |
247 km/h |
12,0 l / 100 km |
535i |
V8 3,5 l (3498 cm³), DOHC |
wtrysk EFi |
84,00 mm × 78,90 mm |
10,0:1 |
244 KM (180 kW) przy 5800 obr/min |
345 N•m przy 3800 obr/min |
6,9 s |
250 km/h |
11,8 l / 100 km |
540i |
V8 4,4 l (4398 cm³), DOHC |
wtrysk EFi |
92,00 mm × 82,70 mm |
10,0:1 |
286 KM (210 kW) przy 5700 obr/min |
420 N•m przy 3900 obr/min |
6,2 s |
250 km/h |
12,3 l / 100 km |
M5 |
V8 4,9 l (4941 cm³), DOHC |
wtrysk EFi |
94,00 mm × 89,00 mm |
11,0:1 |
400 KM (294 kW) przy 6600 obr/min |
500 N•m przy 3800 obr/min |
5,3 s |
250 km/h |
13,9 l / 100 km |
Silniki wysokoprężne: |
520d |
R4 2,0 l (1951 cm³), DOHC, turbo |
wtrysk |
84,00 mm × 88,00 mm |
19,0:1 |
136 KM (100 kW) przy 4000 obr/min |
280 N•m przy 1750 obr/min |
10,6 s |
206 km/h |
5,9 l / 100 km |
525d |
R6 2,5 l (2497 cm³), DOHC, turbo |
wtrysk common rail |
80,00 mm × 82,80 mm |
17,5:1 |
162 KM (119 kW) przy 4000 obr/min |
350 N•m przy 2000-2500 obr/min |
8,9 s |
219 km/h |
6,7 l / 100 km |
530d |
R6 2,9 l (2926 cm³), DOHC, turbo |
wtrysk common rail |
84,00 mm × 88,00 mm |
17,5:1 |
192 KM (135 kW) przy 4000 obr/min |
390 N•m przy 1750-3000 obr/min |
8,0 s |
225 km/h |
7,2 l / 100 km |
525tds |
R6 2,5 l (2496 cm³), DOHC, turbo |
pompa wtryskowa |
80,00 mm × 82,80 mm |
22,0:1 |
143 KM (105 kW) przy 4600 obr/min |
280 N•m przy 2200 obr/min |
10,4 s |
211 km/h |
8,1 l / 100 km |
Historia modelu
BMW E39 był produkowany z przeznaczeniem na jedenaście rynków:
europejski, egipski, indonezyjski, meksykański, malezyjski, filipiński,
rosyjski, tajlandzki, amerykański, wietnamski oraz południowoafrykański.
Rynek europejski
Model |
rok |
1
9
9
5 |
1
9
9
6 |
1
9
9
7 |
1
9
9
8 |
1
9
9
9 |
2
0
0
0 |
2
0
0
1 |
2
0
0
2 |
2
0
0
3 |
520d |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kombi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
520i |
M52 |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kombi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
M54 |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kombi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
523i |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kombi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
525d |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kombi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
525i |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kombi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
525td |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
525tds |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kombi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
528i |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kombi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
530d |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kombi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
530i |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kombi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
535i |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
540i |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kombi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
540iP |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
M5 |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rynek egipski
Model |
rok |
2
0
0
0 |
2
0
0
1 |
2
0
0
2 |
2
0
0
3 |
520i |
Sedan |
|
|
|
|
525i |
|
|
|
|
Rynek indonezyjski
Model |
rok |
1
9
9
6 |
1
9
9
7 |
1
9
9
8 |
1
9
9
9 |
2
0
0
0 |
2
0
0
1 |
2
0
0
2 |
2
0
0
3 |
520i |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
525i |
|
|
|
|
|
|
|
|
528i |
|
|
|
|
|
|
|
|
530i |
|
|
|
|
|
|
|
|
Rynek meksykański
Model |
rok |
1
9
9
6 |
1
9
9
7 |
1
9
9
8 |
1
9
9
9 |
2
0
0
0 |
528i |
Sedan |
|
|
|
|
|
540iP |
|
|
|
|
|
Rynek malezyjski
Model |
rok |
1
9
9
9 |
2
0
0
0 |
2
0
0
1 |
2
0
0
2 |
2
0
0
3 |
520i |
Sedan |
|
|
|
|
|
523i |
|
|
|
|
|
525i |
|
|
|
|
|
528i |
|
|
|
|
|
530i |
|
|
|
|
|
Rynek filipiński
Model |
rok |
1
9
9
7 |
1
9
9
8 |
1
9
9
9 |
2
0
0
0 |
523i |
Sedan |
|
|
|
|
Rynek rosyjski
Model |
rok |
1
9
9
9 |
2
0
0
0 |
2
0
0
1 |
2
0
0
2 |
2
0
0
3 |
523i |
Sedan |
|
|
|
|
|
525i |
|
|
|
|
|
528i |
|
|
|
|
|
530i |
|
|
|
|
|
Rynek tajlandzki
Model |
rok |
1
9
9
7 |
1
9
9
8 |
1
9
9
9 |
2
0
0
0 |
2
0
0
1 |
2
0
0
2 |
2
0
0
3 |
523i |
|
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
2.4 |
|
|
|
|
|
|
|
530i |
|
|
|
|
|
|
|
Rynek amerykański
Model |
rok |
1
9
9
5 |
1
9
9
6 |
1
9
9
7 |
1
9
9
8 |
1
9
9
9 |
2
0
0
0 |
2
0
0
1 |
2
0
0
2 |
2
0
0
3 |
525i |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kombi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
528i |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kombi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
530i |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
540i |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kombi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
540iP |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
M5 |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rynek wietnamski
Model |
rok |
1
9
9
6 |
1
9
9
7 |
1
9
9
8 |
1
9
9
9 |
2
0
0
0 |
2
0
0
1 |
2
0
0
2 |
2
0
0
3 |
525i |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
528i |
|
|
|
|
|
|
|
|
Rynek
południowoafrykański
Model |
rok |
1
9
9
5 |
1
9
9
6 |
1
9
9
7 |
1
9
9
8 |
1
9
9
9 |
2
0
0
0 |
2
0
0
1 |
2
0
0
2 |
2
0
0
3 |
523i |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
528i |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
540i |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
540iP |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
M5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
i - silnik benzynowy, d - silnik Diesla, P - wersja Protection (opancerzona)
|