Strona główna           Historia           Cennik            Forum           wstecz 

BMW E38


NOWOŚCI !!!

Strony pomocnicze!!!

www.wikipedia.pl

www.google.pl

www.bmw.pl

Inne strony!!!

www.zsz-gostyn.com.pl

 

BMW 7 E38 – luksusowy samochód osobowy produkowany przez BMW w latach 1994–2001.

Płyta podłogowa modelu BMW E38 stała się bazą dla pojazdów BMW serii 7 w latach 1994-2001. Celem konstruktorów firmy BMW było stworzenie następcy modelu BMW E32 produkowanego do 1994 roku. W roku 2001 została zastąpiona nową konstrukcja oznaczoną E65/E66. Wyprodukowano 340.242 egzemplarze E38.

Wyposażenie

Nowe E38 cechują się wysokociśnieniowymi spryskiwaczami lamp głównych pojazdu, automatyczną regulacją poziomu oświetlenia lamp ksenonowych HID, nową obudową silnika, 14-głośnikowym systemem dźwięku (Stereo lub HiFi) i czterema subwooferami wraz z 6-płytową zmieniarką, nawigacją pokładową z wyświetlaczem formatu 4:3 lub 16:9 oraz czułymi na deszcz wycieraczkami szyb (dostępnymi jako opcja dodatkowa).

Opcje dodatkowe uwzględniały (między innymi):

  • automatyczny system kontroli klimatyzacji dwustrefowej z osobnym panelem kontroli dla kierowcy i pasażera;

  • system zapamiętywania maksymalnie trzech ustawień fotela kierowcy;

  • regulację wysokości i napięcia pasów bezpieczeństwa;

  • system sprawdzania ciśnienia opon;

  • podgrzewana szyba czołowa;

  • lodówka;

  • kuloodporne szyby;

  • pakiety opancerzenia;

  • boczne rolety tylnych szyb;

  • urządzenia video: TV, kamerę cofania, dodatkowy monitor dla pasażerów tylnej kanapy;

Standardem w BMW E38 były dwie przednie poduszki powietrzne oraz opcjonalnie poduszki boczne przy fotelach przednich oraz System Ochrony Głowy – Head Protection System (HPS). Wnętrze samochodu pokryte zostało skórą a obramowania wykonano z drewna orzecha włoskiego. System Active Comfort Seat (ACS) dbał o bezpieczeństwo i wygodę osób na przednich fotelach i został wprowadzony w 1998 roku.

Cena modelu

Wersja Cena Rok
740i 62.900 $ 2001
740iL 66.900 $ 2001
750iL 92.100 $ 2001

Spalanie

Model Spalanie w cyklu miejskim (l/100 km)
728 13,7
730 15,5
735 17,2
740 18,1
750 19,6

Historia modelu

BMW E38 produkowano z przeznaczeniem na rynek europejski, amerykański oraz południowoafrykański. Od stycznia 1995 zaczęto seryjnie wyposażać w immobilizer (EWS), w kwietniu tego samego roku zmodyfikowano spryskiwacze szyb (zamiast trzech - dwa), natomiast we wrześniu zmodyfikowano przednie fotele zmieniając przyciski regulacji i regulację lędźwiową oraz wprowadzono nową automatyczną skrzynię biegów Steptronic do modelu 750i(L). W marcu 1996 nową automatyczną skrzynię biegów Steptronic otrzymały pozostałe wersje silnikowe, zaczęto również wyposażać seryjnie w system kontroli trakcji (ASC+T), we wrześniu auta otrzymały blokadę automatycznej skrzyni biegów i kluczyka (Shift lock/Interlock) oraz boczne poduszki w przednich drzwiach. Rok później, we wrześniu 1997 również w tylnych drzwiach. Największe zmiany BMW E38 przeszło we wrześniu 1998, auto przeszło facelifting zewnętrzny (zmienione reflektory), otrzymało całkowicie nową instalację elektryczną, auta z silnikami V8 i V12 zaczęto seryjnie wyposażać w alternator chłodzony cieczą oraz w system stabilizacji toru jazdy (DSC). Pół roku później, w marcu 1999 zmodyfikowano kolumnę kierowniczą. Ostatnia zmiana nastąpiła we wrześniu 2000 - 5,25 calowy monitor pokładowy zastąpiono większym 6,5 calowym monitorem o proporcjach 16:9.

Rynek europejski

Model rok
1
9
9
3
1
9
9
4
1
9
9
5
1
9
9
6
1
9
9
7
1
9
9
8
1
9
9
9
2
0
0
0
2
0
0
1

725tds

Sedan                  

728i

                 

728iL

                 

730d

                 

730i

                 

730iL

                 

735i

                 

735iL

                 

740d

                 

740i

M60                  
M62                  

740iL

M60                  
M62                  

750i

M73                  
M73N                  

750iL

M73                  
M73N                  

Rynek amerykański

Model rok
1
9
9
4
1
9
9
5
1
9
9
6
1
9
9
7
1
9
9
8
1
9
9
9
2
0
0
0
2
0
0
1

740i

M60 Sedan                
M62                

740iL

M60                
M62                

750iL

M73                
M73N                

Rynek południowoafrykański

Model rok
1
9
9
3
1
9
9
4
1
9
9
5
1
9
9
6
1
9
9
7
1
9
9
8

740i

M60 Sedan            
M62            

750iL

           

Dane techniczne

Wersja Silnik: Układ zasilania: Średnica × skok tłoka: St. sprężania: Moc maksymalna: Maks. moment obrotowy 0-100 km/h: V-max:
Silniki benzynowe:
728i

R6 2,8 l (2793 cm³), DOHC

wtrysk

84,00 mm × 84,00 mm

10,2:1

193 KM (142 kW) przy 5500 obr/min

280 N•m przy 3500 obr/min

8,6 s

225 km/h

730i

V8 3,0 l (2997 cm³), DOHC

wtrysk

84,00 mm × 67,60 mm

10,5:1

218 KM (160 kW) przy 5800 obr/min

290 N•m przy 4500 obr/min

8,3 s

235 km/h

735i

V8 3,5 l (3498 cm³), DOHC

wtrysk

84,00 mm × 78,90 mm

10,0:1

238 KM (175 kW) przy 5500 obr/min

345 N•m przy 3500 obr/min

8,2 s

243 km/h

740i

V8 4,0 l (3982 cm³), DOHC

wtrysk

89,00 mm × 80,00 mm

10,0:1

286 KM (210 kW) przy 5800 obr/min

400 N•m przy 4500 obr/min

6,9 s

250 km/h

740i

V8 4,4 l (4398 cm³), DOHC

wtrysk

92,00 mm × 82,70 mm

10,0:1

286 KM (210 kW) przy 5400 obr/min

440 N•m przy 3600 obr/min

7,0 s

250 km/h

750iL

V12 5,4 l (5379 cm³), SOHC

wtrysk

85,00 mm × 79,00 mm

10,0:1

326 KM (240 kW) przy 5000 obr/min

490 N•m przy 3900 obr/min

6,6 s

250 km/h

Silniki wysokoprężne
725tds

R6  2,5 l (2498 cm³), SOHC, turbo, intercooler

wtrysk

80,00 mm × 88,20 mm

22,0:1

143 KM (105 kW) przy 4000 obr/min

280 N•m przy 2200 obr/min

11,4 s

206 km/h

730d

R6  2,9 l (2926 cm³), DOHC, turbo

wtrysk common rail

84,00 mm × 88,00 mm

18,0:1

193 KM (142 kW) przy 4000 obr/min

410 N•m przy 1750-3000 obr/min

8,9 s

220 km/h

740d

V8 3,9 l (3901 cm³), DOHC, turbo

wtrysk common rail

84,00 mm × 88,00 mm

18,0:1

245 KM (180 kW) przy 4000 obr/min

560 N•m przy 1750-2500 obr/min

8,4 s

242 km/h