www.wikipedia.pl
www.google.pl
www.bmw.pl
www.zsz-gostyn.com.pl
|
BMW E36 – seria samochodów osobowych wprowadzonych na rynek w roku
1990 jako następca serii E30.
Samochody serii E36 były produkowane w różnych wersjach nadwozia: limuzyna
(sedan), coupé, kompakt, kombi zwany w BMW touring, kabriolet oraz Top Cabrio
Baur. W wersji sedan był produkowany do 1998 roku, kiedy na rynku pojawiła się
seria E46, produkcję pozostałych wersji nadwozia zakończono w 1999 roku (z
wyjątkiem wersji compact – koniec roku 2000).
Samochody serii BMW E36 występowały w kilku wersjach silnikowych: 1.6 (316i,
M40) ; 1.6 (316i, M43); 1.8 (318i, M40); 1.8 (318i, M43); 1.8 (318is, M42); 1.9
(318is, M44); 2.0 (320i, M50); 2.0 (320i, M52); 2.5 (325i, M50); 2.5 (323i,
M52); 2.8 (328i, M52). Silniki wysokoprężne: 1.7 (318tds, M41); 2.5 (325td,
M51); 2.5 (325tds, M51). Wersje 2.5 oraz 2.8 dysponowały mocą od 143 (2,5tds) do
193 (2,8i) koni mechanicznych.
Najmocniejszą wersją BMW E36 było M3 (coupe, sedan lub cabriolet), dostępne z
silnikiem S50 o pojemności 3.0L i mocy 286 KM oraz S50 o pojemności 3.2L i mocy
321 KM. Bmw 318 cabrio ma bagażnik takiej samej wielkości jak chrysler 300m.
Historia modelu
BMW E36
produkowano z przeznaczeniem na siedem rynków: europejski, indonezyjski,
meksykański, malezyjski, tajlandzki, amerykański oraz południowoafrykański.
Rynek europejski
Data |
Wersja |
1989 listopad |
325i sedan |
1989 grudzień |
318i M40 sedan |
1990 styczeń |
320i M50 sedan |
1990 październik |
325i coupe |
1990 grudzień |
316i M40 sedan |
1991 styczeń |
325td sedan |
1991 luty |
318is M42 coupe |
320i M50B20 coupe |
1992 marzec |
M3 S50B30 coupe |
1992 listopad |
320i M50B20 kabriolet |
1992 sierpień |
325i M50B25 kabriolet |
1993 luty |
316i M43 sedan |
318i M43 sedan |
1993 marzec |
316i coupe |
325tds sedan |
1993 maj |
318is M42 sedan |
1993 czerwiec |
316i 1.6 compact |
1993 listopad |
318i kabriolet |
M3 S50B30 kabriolet |
1994 styczeń |
318tds sedan |
320i M52 coupe |
1994 marzec |
318tds compact |
318ti M42 compact |
1994 maj |
320i kombi |
320i M52 kabriolet |
1994 czerwiec |
M3 S50B30 sedan |
1994 lipiec |
323i coupe i sedan |
328i M52B28 kabriolet, coupe i sedan |
1994 październik |
318tds kombi |
328i M52B28 kombi |
1994 listopad |
318is M44 sedan |
1995 styczeń |
318ti M44 compact |
1995 luty |
318i kombi |
318is M44 coupe |
M3 S50B32 3.2 sedan |
1995 marzec |
323i kabriolet |
M3 S50B32 3.2 coupe |
1995 maj |
316g compact |
1995 lipiec |
323i kombi |
1995 październik |
M3 S50B32 3.2 kabriolet |
1996 wrzesień |
316i kombi |
1997 styczeń |
323ti compact |
1998 kwiecień |
316i 1.9 compact |
1998 wrzesień |
zakończenie produkcji sedana |
1999 maj |
zakończenie produkcji coupe |
1999 październik |
zakończenie produkcji kabrioletu |
2000 sierpień |
zakończenie produkcji compactu |
Rynek indonezyjski
Data |
Wersja |
1995 listopad |
318i sedan |
1996 kwiecień |
323i sedan |
1999 luty |
zakończenie produkcji sedana |
Rynek meksykański
Data |
Wersja |
1996 luty |
328i sedan |
1997 styczeń |
323i sedan |
1999 lipiec |
zakończenie produkcji sedana |
Rynek malezyjski
Data |
Wersja |
1994 wrzesień |
318i sedan |
1999 kwiecień |
zakończenie produkcji sedana |
Rynek tajlandzki
Data |
Wersja |
1993 kwiecień |
325i sedan |
1993 grudzień |
318i sedan |
1996 październik |
323i 2.4 sedan |
1999 kwiecień |
zakończenie produkcji sedana |
Rynek amerykański
Data |
Wersja |
1990 październik |
325i sedan |
1990 listopad |
325is coupe |
1991 listopad |
318i M42 sedan |
318is M42 coupe |
1992 wrzesień |
320i sedan |
1992 listopad |
325i kabriolet |
1993 październik |
318i M42 kabriolet |
1993 listopad |
M3 coupe 3.0 S50B30 (US-spec) |
1994 maj |
318ti M42 compact |
328i coupe |
1994 czerwiec |
328i kabriolet |
1995 luty |
328i sedan |
1995 luty |
325is coupe |
1995 maj |
318is M44 coupe |
318ti M44 compact |
1995 czerwiec |
318i M44 sedan |
1995 wrzesień |
318i M44 kabriolet |
1995 październik |
M3 3.2 coupe S52B32 |
1996 styczeń |
M3 3.2 sedan S52B32 |
1996 grudzień |
323i coupe |
1997 styczeń |
323i kabriolet |
1997 październik |
M3 3.2 kabriolet S52B32 |
1998 czerwiec |
zakończenie produkcji sedana |
1999 maj |
zakończenie produkcji coupe |
1999 lipiec |
zakończenie produkcji compactu |
1999 wrzesień |
zakończenie produkcji kabrioletu |
Rynek
południowoafrykański
Data |
Wersja |
1991 |
316i sedan |
320i sedan |
325i sedan |
1992 |
318i M42 sedan |
318i M43 sedan |
325i coupe |
325i kabriolet |
M3 coupe |
1994 czerwiec |
zakończenie produkcji coupe |
1995 luty |
328i kabriolet |
1995 lipiec |
328i sedan |
1996 luty |
318is sedan |
325tds sedan |
1996 marzec |
323i sedan |
1996 listopad |
M3 3.2 sedan |
1998 listopad |
zakończenie produkcji sedana |
1999 wrzesień |
zakończenie produkcji kabrioletu |
Dane techniczne
Wersja |
Silnik: |
Układ zasilania: |
Średnica × skok tłoka: |
St. sprężania: |
Moc maksymalna: |
Maks. moment obrotowy |
0-100 km/h: |
V-max: |
Silniki benzynowe: |
316i |
R4 1,6 l (1596 cm³), SOHC |
wtrysk |
84,00 mm × 72,00 mm |
9,7(9,1):1 |
102(100) KM (75(73) kW) przy 5500 obr/min |
150(141) N•m przy 3900(4250) obr/min |
12,7(13,0) s |
195(192) km/h |
318i |
R4 1,8 l (1796 cm³), SOHC |
wtrysk |
84,00 mm × 81,00 mm |
9,7(8,8):1 |
115(113) KM (85(83) kW) przy 5500 obr/min |
168(162) N•m przy 3900(4250) obr/min |
11,3(11,5) s |
198(196) km/h |
318iS |
R4 1,8 l (1796 cm³), DOHC |
wtrysk Bo Mot |
84,00 mm × 81,00 mm |
10,0:1 |
140 KM (103 kW) przy 6000 obr/min |
175(180) N•m przy 4500(4300) obr/min |
10,2 s |
213 km/h |
320i |
R6 2,0 l (1991 cm³), DOHC |
wtrysk |
80,00 mm × 66,00 mm |
11,0:1 |
150 KM (110 kW) przy 5900 obr/min |
190 N•m przy 4200 obr/min |
9,8 s |
214 km/h |
323i |
R6 2,5 l (2494 cm³), DOHC |
wtrysk |
84,00 mm × 75,00 mm |
10,5:1 |
170 KM (125 kW) przy 5500 obr/min |
245 N•m przy 3950 obr/min |
8,0 s |
227 km/h |
325i |
R6 2,5 l (2494 cm³), DOHC |
wtrysk Bo ME-Mot |
84,00 mm × 75,00 mm |
10,5:1 |
192 KM (141 kW) przy 5900 obr/min |
245 N•m przy 4700 obr/min |
8,0 s |
233 km/h |
325iS |
R6 2,5 l (2494 cm³), DOHC |
wtrysk Bo ME-Mot |
84,00 mm × 75,00 mm |
10,5:1 |
192 KM (141 kW) przy 5900 obr/min |
245 N•m przy 4700 obr/min |
7,8 s |
206 km/h |
328i |
R6 2,8 l (2793 cm³), DOHC |
wtrysk |
84,00 mm × 84,00 mm |
10,2:1 |
193 KM (142 kW) przy 5300 obr/min |
280 N•m przy 3950 obr/min |
7,3 s |
236 km/h |
M3 |
R6 3,0 l (2990 cm³), DOHC |
wtrysk Bo Mot |
86,00 mm × 85,80 mm |
10,9:1 |
286 KM (210 kW) przy 7000 obr/min |
320 N•m przy 3600 obr/min |
6,0 s |
250 km/h |
M3 Evo |
R6 3,2 l (3201 cm³), DOHC |
wtrysk Bo Mot |
86,40 mm × 91,00 mm |
11,3:1 |
321 KM (236 kW) przy 7400 obr/min |
350 N•m przy 3250 obr/min |
5,5 s |
254 km/h |
M3 GT |
R6 3,0 l (2990 cm³), DOHC |
wtrysk Bo Mot |
86,00 mm × 85,80 mm |
10,8:1 |
295 KM (217 kW) przy 7000 obr/min |
323 N•m przy 3900 obr/min |
5,9 s |
250 km/h |
M3 (USA) |
R6 3,0 l (2990 cm³), DOHC |
wtrysk |
86,00 mm × 85,80 mm |
10,5:1 |
243 KM (179 kW) przy 6000 obr/min |
305 N•m przy 4250 obr/min |
6,0 s |
220 km/h |
Silniki wysokoprężne: |
318 tds |
R4 1,7 l (1665 cm³), SOHC, turbo |
pompa Bosch |
80,00 mm × 83,00 mm |
22,0:1 |
90 KM (66 kW) przy 4400 obr/min |
190 N•m przy 2000 obr/min |
13,5 s |
183 km/h |
325 td |
R6 2,5 l (2498 cm³), SOHC, turbo |
pompa Bosch |
80,00 mm × 83,00 mm |
22,0:1 |
115 KM (85 kW) przy 4800 obr/min |
222 N•m przy 1900 obr/min |
11,4 s |
198 km/h |
325 tds |
R6 2,5 l (2498cm³), SOHC, turbo |
pompa Bosch |
80,00 mm × 83,00 mm |
22,0:1 |
143 KM (105 kW) przy 4800 obr/min |
265 N•m przy 2200 obr/min |
10,1 s |
210 km/h |
|