www.wikipedia.pl
www.google.pl
www.bmw.pl
www.zsz-gostyn.com.pl |
BMW E34 - trzecia z kolei generacja BMW serii 5, następca BMW E28. BMW
E34 zaprezentowana została w 1987 roku (a nie jak wiele źródeł podaje - w 1988
roku). Z początku paleta silnikowa była ograniczona do pięciu silników:
Samochód ten uznawany był za jeden z najbezpieczniejszych w swojej klasie za
sprawą zamontowanych poduszek powietrznych dla kierowcy i pasażera, ABS-owi i
solidnej konstrukcji. Sztywność skrętna nadwozia wzrosła w stosunku do
poprzedniego modelu E28 o 70%, natomiast sztywność giętna o 34%. Samochód
spełniał ówczesne amerykańskie normy bezpieczeństwa tj. po uderzeniu przodem w
sztywną barierę przy prędkości 56 km/h (35 mil) oraz uderzeniu w tył przy
prędkości 48 km/h (30 mil) wszystkie drzwi dały otworzyć się bez użycia
narzędzi, a przedział pasażerski pozostał nienaruszony. Droga hamowania z
prędkości 100 km/h wynosiła 40 metrów, co stanowiło najlepszy wynik wśród
samochodów produkcyjnych typu sedan w roku 1990. W maju 1990 roku zastąpiono
jednostki M20 (12 zaworowe) na M50 (24 zawory, napędzane łańcuchem rozrządu)
modelach 520i (150 KM) i 525i (192 KM). Od jesieni 1992 roku dostępne były
silniki V8 (M60B30, 3 litry/160 kW i M60B40, 4 litry/210 kW).
W E34 występują trzy silniki diesla:
-
524td (M21D24, 2,4 l/115 KM) do 1991 r.,
-
525tds (M51D25, 2,5 l/143 KM)
-
525td (M51D25, 2,5 l/115 KM) od 1993 roku.
Wiele z silników E34 zostało nagrodzone w prestiżowym konkursie Engine Of The
Year (EOTY).
Ciekawostką było wyprodukowanie wersji 518g - fabrycznie zasilanej instalacją
gazową.
Skrzynie były manualne i automatyczne (produkowane przez firmę ZF). Manualne
posiadały 5 przełożeń, jedynie wersja 540 (bardzo rzadko spotykana) - 6 biegów.
Automaty: 4 biegowe (4HPxx) oraz 5 biegowe (5HPxx)
W 1991 roku wprowadzono wersję iX - z napędem na 4 koła. Dostępne były 2
nadwozia sedan i kombi. Do napędu posłużył silnik M50B25 2,5 192KM. Była
możliwość wyboru między skrzynią automatyczną i manualną.
W 1991 roku wszystkie E34 otrzymały wewnętrzne chłodzenie powietrzne tylnych
tarcz hamulcowych.
We wrześniu 1991 roku rozpoczęto produkcję wersji nadwoziowej kombi
touring z unikalnym wtedy podwójnym szyberdachem. Od 1988 w sprzedaży była
także wersja M5.
BMW E34 przeszło dwa faceliftingi, pierwszy we wrześniu 1992 roku, gdy
zmieniono lusterka. Standardowo dla wszystkich modeli wprowadzono poduszkę
powietrzną kierowcy i ABS. W silnikach M50 zastosowano system zmiennych faz
rozrządu VANOS, a skrzynie automatyczne 4 biegowe, zastąpiono 5 biegowymi. Drugi
miał miejsce w połowie 1994 roku, zmieniono wówczas przednią atrapę (grill, tzw.
nerki) na tzw. szeroki. Dodano drugi air-bag standardowo dla wszystkich wersji.
E34 odznacza się wysoką niezawodnością
Historia modelu
BMW E34 był produkowany z przeznaczeniem na pięć rynków: europejski,
japoński, tajlandzki, amerykański oraz południowoafrykański.
Rynek europejski
Model |
rok |
1
9
8
7 |
1
9
8
8 |
1
9
8
9 |
1
9
9
0 |
1
9
9
1 |
1
9
9
2 |
1
9
9
3 |
1
9
9
4 |
1
9
9
5 |
1
9
9
6 |
518g |
Kombi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
518i |
M40 |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kombi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
M43 |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kombi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
520i |
M20 |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
M50 |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kombi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
524td |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
525i |
M20 |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
M50 |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kombi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
525ix |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kombi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
525td |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kombi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
525tds |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kombi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
530i |
M30 |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
M60 |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kombi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
535i |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
540i |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kombi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
M5 |
3.6 |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.8 |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kombi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rynek japoński
Model |
rok |
1
9
8
7 |
1
9
8
8 |
1
9
8
9 |
1
9
9
0 |
1
9
9
1 |
1
9
9
2 |
1
9
9
3 |
1
9
9
4 |
1
9
9
5 |
520i |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
525i |
M20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
M50 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
535i |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
M5 |
3.6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rynek tajlandzki
Model |
rok |
1
9
9
0 |
1
9
9
1 |
1
9
9
2 |
1
9
9
3 |
1
9
9
4 |
1
9
9
5 |
1
9
9
6 |
520i |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
Rynek amerykański
Model |
rok |
1
9
8
8 |
1
9
8
9 |
1
9
9
0 |
1
9
9
1 |
1
9
9
2 |
1
9
9
3 |
1
9
9
4 |
1
9
9
5 |
1
9
9
6 |
520i |
M20 |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
M50 |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kombi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
530i |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kombi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
535i |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
540i |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
M5 |
3.6 |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rynek
południowoafrykański
Model |
rok |
1
9
8
8 |
1
9
8
9 |
1
9
9
0 |
1
9
9
1 |
1
9
9
2 |
1
9
9
3 |
1
9
9
4 |
1
9
9
5 |
1
9
9
6 |
520i |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
525i |
M20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
M50 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
530i |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
535i |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
540i |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
M5 |
3.6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sukces
BMW E34 było dużym sukcesem rynkowym. Łącznie sprzedano 1.331.056 samochodów.
We wszystkich krajach Europy można do dzisiaj zaobserwować jeszcze wiele tych
modeli dzięki jakości oraz bardzo niskiej awaryjności silników E34. Jakość
wykonania całego samochodu była zawsze bardzo wysoka. W styczniu 1988 podczas
wprowadzenia BMW E34 do sprzedaży uważano, ze jest nowoczesne optycznie oraz
technicznie. Nawet dzisiaj samochód uważany jest za bardzo komfortowy. Wielu
fanów BMW jest zdania, ze BMW E34 to jeden z najlepszych samochodów jakie BMW w
ogóle wprowadziło na rynek. Najbardziej poszukiwane są modele po ostatnim
facelifcie w maju 1994, a najbardziej poszukiwanymi silnikami są 525tds (143 KM,
260 Nm) oraz 525i (192 KM, 245Nm). Najchętniej w wersji Touring (kombi)
produkowanej od września 1991 do listopada 1996.
Silniki
Benzynowe * -
ogranicznik prędkości
Model |
Pojemność skok. |
Cylindry |
Moc kW (KM) |
Moment obr. |
0-100 |
Vmax |
Lata prod. |
Kod Silnika |
Wersja |
518i |
1.796 cm³ |
R4 |
83 kW (113 KM) przy 5.500 U/min |
162 Nm przy 4.250 U/min |
12,0s |
192 km/h |
1989 do 1994 |
M40B18 |
Sedan/Touring |
518i |
1.796 cm³ |
R4 |
85 kW (115 KM) przy 5.500 U/min |
168 Nm przy 3.900 U/min |
11,9s |
198 km/h |
1994 do 1996 |
M43B18 |
Sedan/Touring |
518g |
1.796 cm³ |
R4 |
77 kW (105 KM)/85 kW (115 PS) |
168 Nm przy ? U/min |
12,5s |
190 km/h |
1995 do 1996 |
M43B18 |
Touring |
520i |
1.991 cm³ |
R6 |
95 kW (129 KM) przy 6.000 U/min |
164 Nm przy 4.300 U/min |
11,3s |
204 km/h |
1988 do 1990 |
M20B20 |
Sedan |
520i |
1.991 cm³ |
R6 |
110 kW (150 KM) przy 6.000 U/min |
190 Nm przy 4.700 U/min |
10,6s |
211 km/h |
1990 do 1992 |
M50B20 |
Sedan/Touring |
520i |
1.991 cm³ |
R6 |
110 kW (150 KM) przy 5.900 U/min |
190 Nm przy 4.200 U/min |
10,6s |
211 km/h |
1992 do 1996 |
M50B20(TÜ) |
Sedan/Touring |
525i |
2.494 cm³ |
R6 |
125 kW (170 KM) przy 5.800 U/min |
222 Nm przy 4.300 U/min |
9,2s |
221 km/h |
1988 do 1990 |
M20B25 |
Sedan |
525i |
2.494 cm³ |
R6 |
141 kW (192 KM) przy 6.000 U/min |
245 Nm przy 4.700 U/min |
8,6s |
230 km/h |
1990 do 1992 |
M50B25 |
Sedan/Touring |
525ix |
2.494 cm³ |
R6 |
141 kW (192 KM) przy 6.000 U/min |
245 Nm przy 4.700 U/min |
9,0s |
220 km/h |
1991 do 1992 |
M50B25 |
Sedan/Touring |
525i |
2.494 cm³ |
R6 |
141 kW (192 KM) przy 5.900 U/min |
245 Nm przy 4.200 U/min |
8,6s |
230 km/h |
1992 do 1996 |
M50B25(TÜ) |
Sedan/Touring |
525ix |
2.494 cm³ |
R6 |
141 kW (192 KM) przy 5.900 U/min |
245 Nm przy 4.200 U/min |
9,0s |
220 km/h |
1992 bis 1996 |
M50B25(TÜ) |
Sedan/Touring |
530i |
2.986 cm³ |
R6 |
135 kW (188 KM) przy 5.800 U/min |
260 Nm przy 4.000 U/min |
8,8s |
227 km/h |
1988 do 1990 |
M30B30 |
Sedan |
530i |
2.997 cm³ |
V8 |
160 kW (218 KM) przy 5.800 U/min |
290 Nm przy 4.500 U/min |
7,7s |
235 km/h |
1992 do 1996 |
M60B30 |
Sedan/Touring |
535i |
3.430 cm³ |
R6 |
155 kW (211 KM) przy 5.700 U/min |
305 Nm przy 4.000 U/min |
7,7s |
235 km/h |
1987 do 1993 |
M30B35 |
Sedan |
540i |
3.982 cm³ |
V8 |
210 kW (286 KM) przy 5.800 U/min |
400 Nm przy 4.500 U/min |
6,3\6,8s |
250 km/h(ograniczenie
elektroniczne) |
1992 do 1996 |
M60B40 |
Sedan/Touring |
M5 |
3.535 cm³ |
R6 |
232 kW (315 KM) przy 6.900 U/min |
360 Nm przy 4.750 U/min |
6,3s |
*250/263 km/h |
1988 do 1993 |
S38B36 |
Sedan |
M5 |
3.795 cm³ |
R6 |
250 kW (340 KM) przy 6.900 U/min |
400 Nm przy 4.750 U/min |
5,7s |
*250/275 km/h |
1991 do 1995 |
S38B38 |
Sedan/Touring |
Model |
Pojemność skok. |
Cylindry |
Moc kW (KM) |
Moment obr. |
0-100 |
Vmax |
Lata prod. |
Kod Silnika |
Wersja |
524td |
2.443 cm³ |
R6 |
85 kW (115 KM) przy 4.800 U/min |
220 Nm przy 2.400 U/min |
12,9s |
192 km/h |
1988 do 1991 |
M21D24 |
Sedan |
525td |
2.497 cm³ |
R6 |
85 kW (115 KM) przy 4.800 U/min |
222 Nm przy 1.900 U/min |
12,5s |
194 km/h |
1993 do 1996 |
M51D25 |
Sedan/Touring |
525tds |
2.497 cm³ |
R6 |
105 kW (143 KM) przy 4.800 U/min |
260 Nm przy 2.200 U/min |
11,0s |
207 km/h |
1991 do 1996 |
M51D25 |
Sedan/Touring |
Model |
Pojemność skok. |
Cylindry |
Moc kW (KM) |
Moment obr. |
0-100 |
Vmax |
Lata prod. |
|
B10 3,0 Allrad |
2.997 cm³ |
R6 |
170 kW (231 KM) przy 5.800 U/min |
312 Nm przy 4.200 U/min |
7,4s |
242 km/h |
10/93 do 10/95 |
64 sztuki |
B10 3,5 |
3.430 cm³ |
R6 |
187 kW (254 KM) przy 5.800 U/min |
325 Nm przy 4.000 U/min |
6,9s |
252 km/h |
04/88 do 12/92 |
572 sztuki |
B10 4,0 |
3.982 cm³ |
V8 |
232 kW (315 KM) przy 5.600 U/min |
410 Nm przy 4.000 U/min |
6,5s |
265 km/h |
04/93 do 11/94 |
45 sztuk |
B10 4,6 |
4.619 cm³ |
V8 |
250 kW (340 KM) przy 5.700 U/min |
480 Nm przy 3.900 U/min |
6,2s |
275 km/h |
03/94 do 05/95 |
27 sztuk |
B10 Biturbo |
3.430 cm³ |
R6 |
265 kW (360 KM) przy 6.000 U/min |
520 Nm przy 4.000 U/min |
5,6s |
291 km/h |
08/89 do 03/94 |
507 sztuk |
BMW
Alpina
W 1991 roku firma Alpina wypuściła model Alpina B10 Biturbo bazujący
na BMW 535i serii E34. Silnik ten wspomagany przez dwie turbosprężarki osiągał
moc 360 KM i pozwalał rozpędzić Alpinę do 291 km/h. W 1993 roku Alpina B10
BiTurbo kosztowała 160 000 DM.
-
Podwozie
-
Zawieszenie przednie: wahacz poprzeczny, amortyzator teleskopowy
-
Zawieszenie tylne: wahacz wzdłużny, sprężyna śrubowa
-
Hamulce przód/tył: tarczowe/tarczowe
-
ABS
-
Wyposażenie standardowe
-
radiomagnetofon wraz z 6 głośnikami
-
dwustrefowe ogrzewanie
-
poduszka powietrzna kierowcy (po 1990 r.)
-
ABS
-
wspomaganie kierownicy
-
centralny zamek (w tym zamek bagażnika oraz wlewu paliwa)
-
elektrycznie sterowane lusterka
-
Wyposażenie dodatkowe
-
Wymiary i ciężary
-
Rozstaw osi: 2761 mm
-
Rozstaw kół przód/tył: 1470/1495 mm
-
Ciężar własny: 1445-1720 kg
-
DMC: 1955-2280 kg
-
Pojemność bagażnika: 460 dm3 (sedan), 460/1450 dm3 (touring)
-
Pojemność zbiornika paliwa: 80-110 litrów
|