www.wikipedia.pl
www.google.pl
www.bmw.pl
www.zsz-gostyn.com.pl
|
BMW E30 – samochód osobowy produkowany przez firmę BMW w latach
1982-1994. Znany pod rynkową nazwą "BMW serii 3". Ten model BMW był dostępny w
wielu odmianach nadwoziowych i silnikowych, z których najsłabszą odmianą jest
324d, a najmocniejszą M3. BMW E30 było też dostępne w wersji z napędem na 4 koła
(BMW 325ix).
E30 było dobrze zabezpieczone przed korozją, do wad auta można zaliczyć: mało
miejsca na nogi na tylnej kanapie i dość nieduże bagażniki (około 400 litrów w
zależności od wersji). Model M3 E30 w przeciągu niecałych 5 lat startów zdobył
ponad 50 tytułów oraz 1500 pojedynczych zwycięstw co czyni go najbardziej
utytułowanym samochodem klasy GT na świecie.
Rzadkie były także wersje: 325i (M20), 318is (M42, wyprodukowany w ilości
41234 sztuk, model ten był pierwszym masowo produkowanym BMW z silnikiem
szesnastozaworowym) oraz 320is (S14, tzw. włoska m-ka (italo M3), wyprodukowana
w liczbie 3748 sztuk - 2542 dwudrzwiowych i 1206 czterodrzwiowych - tylko na
rynek włoski i portugalski). Dostęp na rynku wtórnym do aut z tymi silnikami
jest mocno ograniczony, przez co ich ceny stale idą w górę.
Historia modelu
BMW E30 produkowano z przeznaczeniem głównie na cztery rynki:
europejski, japoński, amerykański oraz południowoafrykański.
Rynek europejski
Data |
Wersja |
1981 grudzień |
323i M20 coupe 2D |
1982 styczeń |
320i M20 coupe 2D |
1982 marzec |
316 M10 coupe 2D |
1982 marzec |
318i M10 coupe 2D |
1983 styczeń |
320i M20 sedan 4D |
323i M20 sedan 4D |
1983 luty |
318i M10 sedan 4D |
1983 marzec |
316 M10 sedan 4D |
1985 styczeń |
325e M20 sedan 4D i coupe 2D |
1985 luty |
325ix M20 sedan 2D |
1985 marzec |
325i M20 sedan 4D i coupe 2D |
1985 kwiecień |
324d M21 sedan 4D |
1985 lipiec |
325i M20 kabriolet |
M3 S14 coupe 2D |
1985 listopad |
325ix M20 sedan 4D |
1986 kwiecień |
320i M20 kabriolet |
1986 wrzesień |
zakończenie produkcji 323i |
1987 styczeń |
318i M40 sedan 4D |
1987 luty |
324td M21 sedan 4D |
1987 kwiecień |
318i M40 coupe 2D |
1987 lipiec |
316i M10 sedan 4D |
325i M20 kombi |
1987 wrzesień |
316i M10 coupe 2D |
320is S14 sedan 4D |
1987 listopad |
320is S14 coupe 2D |
1988 styczeń |
320i M20 kombi |
324td M21 kombi |
325ix M20 kombi |
1988 maj |
316i M40 sedan 4D i coupe 2D |
1988 czerwiec |
M3 S14 kabriolet |
1988 lipiec |
zakończenie produkcji 316 |
1989 luty |
318i M40 kombi |
318is M42 coupe 2D |
1990 lipiec |
318i M40 kabriolet |
1991 kwiecień |
zakończenie produkcji sedana 4D |
1991 maj |
zakończenie produkcji coupe 2D |
1991 czerwiec |
316i kombi |
1993 kwiecień |
zakończenie produkcji kabrioletu |
1994 luty |
zakończenie produkcji kombi |
Rynek japoński
Data |
Wersja |
1983 styczeń |
318i M10 coupe 2D |
1983 grudzień |
325e sedan 4D |
1984 listopad |
318i M10 sedan 4D |
1985 styczeń |
325e coupe 2D |
1986 luty |
M3 coupe 2D |
1986 październik |
320i sedan 4D i coupe 2D |
325i coupe 2D |
325ix sedan 4D |
1986 listopad |
325i sedan 4D i kabriolet |
1987 czerwiec |
318i M40 coupe 2D |
1987 lipiec |
320i kabriolet |
1987 październik |
318i M40 coupe 2D |
1987 listopad |
325i kombi |
1991 kwiecień |
zakończenie produkcji sedana sedan 4D i coupe 2D |
1992 grudzień |
zakończenie produkcji kabrioletu |
1993 kwiecień |
zakończenie produkcji kombi |
Rynek amerykański
Data |
Wersja |
1982 maj |
318i coupe 2D |
1983 lipiec |
325e coupe 2D |
1984 lipiec |
318i M10 sedan 4D |
1984 sierpień |
325e sedan 4D |
1986 październik |
325i kabriolet |
1986 listopad |
325i sedan 4D i coupe 2D |
1986 grudzień |
M3 coupe 2D |
1987 lipiec |
325ix sedan 4D i coupe 2D |
1989 listopad |
318is coupe 2D |
1990 marzec |
318i M42 sedan 4D |
1990 lipiec |
318i kabriolet |
1991 kwiecień |
zakończenie produkcji sedana sedan 4D i coupe 2D |
1993 styczeń |
zakończenie produkcji kabrioletu |
Rynek
południowoafrykański
Data |
Wersja |
1983 |
318i M10 sedan 4D i coupe 2D |
320i sedan 4D i coupe 2D |
323i sedan 4D i coupe 2D |
1985 |
316 sedan 4D i coupe 2D |
325i sedan 4D i coupe 2D |
1987 |
318i M40 sedan 4D i coupe 2D |
1988 |
316i sedan 4D i coupe 2D |
1992 |
zakończenie produkcji coupe 2D |
1994 |
zakończenie produkcji sedana 4D |
Wersje silnikowe
Europa
-
1982-1988 316 - 1,6 l / 1,8 l , 90 KM
-
1987-1991 316i - 1.6 l, 102 KM
-
1984-1987 318i - 1.8 l, 105 KM
-
1987-1991 318i - 1.8 l, 115 KM
-
1989-1991 318is - 1.8 l, 136 KM
-
1984-1985 320i - 2.0 l, 125 KM
-
1985-1991 320i - 2.0 l, 129 KM
-
1987-1990 320is - 2.0 l, 192 KM - tak zwane włoskie M3 (Italo M3)
-
1981-1986 323i - 2.3 l, 150 KM
-
1985-1991 325i - 2.5 l, 170 KM
-
1987-1991 325iX - 2.5 l, 170 KM
-
1986-1988 M3 - 2.3 l, 200 KM
-
1989-1991 M3 Evo - 2.3 l, 215 KM
-
1989-1991 M3 Evo II- 2.5 l, 238KM
-
1985-1990 324d - 2.4 l, 86 KM
-
1987-1990 324td - 2.4 l, 115 KM
Inne
rynki
-
1984-1985 318i - 1.8 l, 101 KM - Ameryka Północna
-
1991 318iS - 1.8 l, 134 KM - Ameryka Północna
-
1984-1991 325e - 2.7 l, 121 KM - Ameryka Północna
-
1986-1991 325es - 2.7 l, 121 KM - Ameryka Północna
-
1987-1991 325i/is - 2.5 l, 168 KM - Ameryka Północna
-
1988-1991 325ix - 2.5 l, 168 KM - Ameryka Północna
-
1988-1991 M3 - 2.3 l, 192 KM - Ameryka Północna
-
1984-1990 333i - 3.2 l, 197 KM - Afryka Południowa
Dane techniczne
Wersja |
Silnik: |
Układ zasilania: |
Średnica × skok tłoka: |
St. sprężania: |
Moc maksymalna: |
Maks. moment obrotowy |
0-100 km/h: |
V-max: |
Silniki benzynowe: |
316 |
R4 1,8 l (1767 cm³), SOHC |
gaźnik Pierburg 4/2 BE |
89,00 mm × 71,00 mm |
9,5:1 |
89 KM (66 kW) przy 5500 obr/min |
140 N•m przy 4000 obr/min |
b/d |
175 km/h |
316i |
R4 1,6 l (1596 cm³), SOHC |
wtrysk Bo Mot |
84,00 mm × 72,00 mm |
9,0:1 |
104 KM (77 kW) przy 5500 obr/min |
145 N•m przy 4250 obr/min |
10,1 s |
180 km/h |
318i |
R4 1,8 l (1767 cm³), SOHC |
wtrysk Bo L-Jet |
89,00 mm × 71,00 mm |
10,0:1 |
104 KM (77 kW) przy 5800 obr/min |
145 N•mprzy 4500 obr/min |
10,9 s |
183 km/h |
318i |
R4 1,8 l (1796 cm³), SOHC |
wtrysk Bo Mot |
84,00 mm × 81,00 mm |
8,8:1 |
113 KM (83 kW) przy 5500 obr/min |
162 N•m przy 4250 obr/min |
10,8 s |
191 km/h |
318iS |
R4 1,8 l (1796 cm³), DOHC |
wtrysk Bo Mot |
84,00 mm × 81,00 mm |
10,0:1 |
136 KM (100 kW) przy 6000 obr/min |
172 N•m przy 4600 obr/min |
9,4 s |
207 km/h |
320i |
R6 2,0 l (1991 cm³), SOHC |
wtrysk Bo L-Jet |
80,00 mm × 66,00 mm |
9,8:1 |
129 KM (92 kW) przy 5800 obr/min |
164 N•m przy 4000 obr/min |
9,8 s |
200 km/h |
320iS |
R4 2,0 l (1991 cm³), DOHC |
wtrysk Bo ML-Mot |
93,40 mm × 72,65 mm |
10,8:1 |
192 KM (141 kW) przy 6900 obr/min |
210 N•m przy 4900 obr/min |
7,5 s |
231 km/h |
323i |
R6 2,3 l (2316 cm³), SOHC |
wtrysk Bo L-Jet |
80,00 mm × 76,80 mm |
9,8:1 |
139 KM (102 kW) przy 5300 obr/min |
205 N•m przy 4000 obr/min |
8,8 s |
202 km/h |
325i |
R6 2,5 l (2494 cm³), SOHC |
wtrysk Bo ME-Mot |
84,00 mm × 75,00 mm |
9,7:1 |
170 KM (125 kW) przy 6250 obr/min |
226 N•m przy 4250 obr/min |
7,7 s |
222 km/h |
325iS |
R6 2,7 l (2693 cm³), SOHC |
wtrysk Bo ME-Mot |
84,00 mm × 81,00 mm |
9,8:1 |
198 KM (145 kW) przy 5800 obr/min |
265 N•m przy 4000 obr/min |
7,5 s |
225 km/h |
325e |
R6 2,7 l (2693 cm³), SOHC |
wtrysk Bo Mot |
84,00 mm × 81,00 mm |
9,0:1 |
122 KM (90 kW) przy 4250 obr/min |
230 N•m przy 3250 obr/min |
9,3 s |
195 km/h |
333i |
R6 3,2 l (3210 cm³), SOHC |
wtrysk Bo L-Jet |
89,00 mm × 86,00 mm |
10,0:1 |
197 KM (145 kW) przy 5500 obr/min |
285 N•m przy 4300 obr/min |
7,2 s |
231 km/h |
M3 |
R4 2,3 l (2302 cm³), DOHC |
wtrysk Bo ML-Mot |
93,40 mm × 84,00 mm |
10,0:1 |
200 KM (147 kW) przy 6750 obr/min |
240 N•m przy 4750 obr/min |
6,7 s |
235 km/h |
M3 Evo II |
R4 2,3 l (2302 cm³), DOHC |
wtrysk |
93,40 mm × 84,00 mm |
11,0:1 |
220 KM (162 kW) przy 6750 obr/min |
245 N•m przy 4750 obr/min |
6,7 s |
237 km/h |
Silniki wysokoprężne: |
324d |
R6 2,4 l (2443 cm³), SOHC |
pompa Bosch |
80,00 mm × 81,00 mm |
22,0:1 |
86 KM (63 kW) przy 4600 obr/min |
152 N•m przy 2500 obr/min |
15,5 s |
161 km/h |
324td |
R6 2,4 l (2443 cm³), SOHC, turbo |
pompa Bosch |
80,00 mm × 81,00 mm |
22,0:1 |
115 KM (84 kW) przy 4800 obr/min |
220 N•m przy 2400 obr/min |
11,9 s |
187 km/h |
325td |
R6 2,5 l (2498 cm³), SOHC, turbo |
pompa Bosch |
80,00 mm × 83,00 mm |
22,0:1 |
118 KM (86 kW) przy 4800 obr/min |
220 N•m przy 2400 obr/min |
12,3 s |
187 km/h |
|