www.wikipedia.pl
www.google.pl
www.bmw.pl
www.zsz-gostyn.com.pl |
BMW seria 5 E28 – BMW serii 5 fabrycznie oznaczone jako E28 jest druga
generacja serii 5. Wyprodukowano 722.328 egzemplarzy modelu.
Produkcja modelu oznaczonego jako E28 trwała od 1980 roku do 1988 roku. Model
E28 jest wśród użytkowników samochodów marki spod znaku niebiesko-białej
szachownicy uważany za pierwszy z bardziej dopracowanych modeli tej marki i
określony jest mianem pierwszego z nowoczesnej generacji. Pomimo iż E28 wygląda
jak małe udoskonalenie swojej "starszej siostry" E12, są to tylko pozory, gdyż w
E28 wprowadzono szereg zmian zwłaszcza jeśli chodzi o jakość wykonania i
wyposażenie. W skład zmian wchodzi również masa pojazdu gdzie E28 jest lżejsza
od poprzedniczki od 60 do 90 kg w zależności od wersji. Główne zmiany dotyczące
silnika to udoskonalone instalacje paliwowe oraz zapłonowe. Seria E28 przeszła
także zmiany jeśli chodzi o bezpieczeństwo podróżujących zmieniając położenie
zbiornika lokując go za tylną osią pojazdu.
Historia modelu
BMW E28 produkowano z przeznaczeniem na
rynek europejski, japoński, amerykański oraz południowoafrykański.
Rynek europejski
Model |
rok |
1
9
8
0 |
1
9
8
1 |
1
9
8
2 |
1
9
8
3 |
1
9
8
4 |
1
9
8
5 |
1
9
8
6 |
1
9
8
7 |
518 |
|
|
|
|
|
|
|
|
518i |
|
|
|
|
|
|
|
|
520i |
|
|
|
|
|
|
|
|
524d |
|
|
|
|
|
|
|
|
524td |
|
|
|
|
|
|
|
|
525e |
|
|
|
|
|
|
|
|
525i |
|
|
|
|
|
|
|
|
528i |
|
|
|
|
|
|
|
|
535i |
|
|
|
|
|
|
|
|
M5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
M535i |
|
|
|
|
|
|
|
|
Rynek japoński
Model |
rok |
1
9
8
1 |
1
9
8
2 |
1
9
8
3 |
1
9
8
4 |
1
9
8
5 |
1
9
8
6 |
1
9
8
7 |
518i |
|
|
|
|
|
|
|
520i |
|
|
|
|
|
|
|
528e |
|
|
|
|
|
|
|
533i |
|
|
|
|
|
|
|
535i |
|
|
|
|
|
|
|
M535i |
|
|
|
|
|
|
|
Rynek amerykański
Model |
rok |
1
9
8
1 |
1
9
8
2 |
1
9
8
3 |
1
9
8
4 |
1
9
8
5 |
1
9
8
6 |
1
9
8
7 |
524td |
|
|
|
|
|
|
|
528e |
|
|
|
|
|
|
|
533i |
|
|
|
|
|
|
|
535i |
|
|
|
|
|
|
|
M5 |
|
|
|
|
|
|
|
Rynek
południowoafrykański
Model |
rok |
1
9
8
0 |
1
9
8
1 |
1
9
8
2 |
1
9
8
3 |
1
9
8
4 |
1
9
8
5 |
1
9
8
6 |
1
9
8
7 |
1
9
8
8 |
1
9
8
9 |
1
9
9
0 |
520i |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
525e |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
528i |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
535i |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
M5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Historia
-
1981 – Rozpoczęcie produkcji modelu oznaczonego jako E28. Produkcja
ruszyła w fabryce Dingolfing w której w 1972 roku rozpoczęto produkcje
pierwszej generacji serii 5 oznaczanej jako E12 której produkcje zakończono
w 1981 roku wprowadzając wcześniej wspomniana druga serie oznaczana jako
E28.
-
1982 – Zmiana wtrysku na LE Jetronic w modelach 520i (samochody z
jednostką napędową o pojemności 2000 cm³).
-
1983 – Wprowadzenie do produkcji nowego modelu e28 oznaczanego jako 525e
(e- "eta") o pojemności 2700 cm³ charakteryzującego się wysokim momentem
obrotowym i wysoką ekonomicznością.
-
1985 – Zastąpienie silnika o pojemności 1800 cm³ (90KM) na silnik 1800
cm³ (105KM) który uzyskał wysoki popyt m.in. dzięki temu, że został
wymyślony by odzyskać podatek dla firm na samochody o pojemności niższej niż
1800 cm³.
-
1986 – Ten rok jest datowany jako ostatnie zmiany produkcyjne. Niektóre
zmiany to: przyciemniane szyby, lampy przeciwmgielne, wełniana tapicerka i
tylne zagłówki. Zmiany dotyczyły także zmian technicznych np. wieloklinu na
drążku kierowniczym, innego oznaczenia diodowego na wskaźniku okresowej
inspekcji i zmiany oleju a także wielu innych.
-
1988 – Ostatni rok produkcji modelu E28. W tym roku produkcja ogranicza
się do modelu 518i.
Dane techniczne
Wersja |
Silnik: |
Układ zasilania: |
Średnica × skok tłoka: |
St. sprężania: |
Moc maksymalna: |
Maks. moment obrotowy |
0-100 km/h: |
V-max: |
Silniki benzynowe: |
518 |
R4 1,8 l (1766 cm³), SOHC |
gaźnik |
88,90 mm × 71,12 mm |
9,5:1 |
91 KM (67 KM) przy 5500 obr/min |
140 N•m przy 4000 obr/min |
13,7 s |
166 km/h |
518i |
R4 1,8 l (1766 cm³), SOHC |
wtrysk Bo LE-Jet |
88,90 mm × 71,12 mm |
9,5:1 |
104 KM (77 KM) przy 5800 obr/min |
145 N•m przy 4500 obr/min |
b/d |
175 km/h |
520i |
R6 2,0 l (1991 cm³), SOHC |
wtrysk Bo L-Jet |
89,00 mm × 66,00 mm |
9,8:1 |
125 KM (92 KM) przy 5800 obr/min |
170 N•m przy 4000 obr/min |
9,7 s |
185 km/h |
525i |
R6 2,5 l (2495 cm³), SOHC |
wtrysk Bo L-Jet |
86,00 mm × 71,60 mm |
9,6:1 |
150 KM (110 KM) przy 5500 obr/min |
215 N•m przy 4000 obr/min |
9,6 s |
196 km/h |
525e |
R6 2,7 l (2693 cm³), SOHC |
wtrysk Bo Mot |
84,00 mm × 81,00 mm |
11,0:1 |
125 KM (92 KM) przy 4250 obr/min |
240 N•m przy 3250 obr/min |
9,6 s |
185 km/h |
528i |
R6 2,8 l (2788 cm³), SOHC |
wtrysk Bo L-Jet |
86,00 mm × 80,00 mm |
9,3:1 |
184 KM (135 KM) przy 5800 obr/min |
240 N•m przy 4200 obr/min |
8,0 s |
212 km/h |
M535i |
R6 3,4 l (3430 cm³), SOHC |
wtrysk Bo Mot |
92,00 mm × 86,00 mm |
10,0:1 |
221 KM (163 KM) przy 5200 obr/min |
310 N•m przy 4000 obr/min |
b/d |
223 km/h |
M5 |
R6 3,5 l (3453 cm³), DOHC |
wtrysk Bo Mot |
93,40 mm × 84,00 mm |
10,5:1 |
286 KM (210 KM) przy 6500 obr/min |
340 N•m przy 4500 obr/min |
6,1 s |
251 km/h |
Silniki wysokoprężne: |
524td |
R6 2,4 l (2443 cm³), SOHC, turbo |
pompa Bosch |
80,00 mm × 81,00 mm |
22,0:1 |
115 KM (84 KM) przy 4800 obr/min |
210 N•m przy 2400 obr/min |
b/d |
180 km/h |
|