BMW serii 8 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
BMW serii 8 o oznaczeniu seryjnym E31 zostało pokazane pierwszy raz na targach samochodowych we Frankfurcie w roku 1989, z myślą jako następca sportowego modelu BMW - serii 6. Seria ósemek występowała przez długi czas tylko z silnikiem V12 o pojemności 5.0l z modelu E32 o mocy 220kW/300KM. W późniejszym okresie dodano także inne silniki np. 4.0l o mocy 286KM i oznaczeniu 840Ci. W późniejszym czasie wprowadzono silnik 4.4l o tej samej mocy i oznaczeniu aczkolwiek był on nowocześniejszy i posiadał wyższy moment obrotowy. Wersja na którą czekano pojawiła się w 1993 roku przygotowana przez specjalistów z dywizji M Motorsport - potężny silnik V12 o pojemności 5,6 litra rozwija moc 381 koni mechanicznych (wersja 850 CSi), co pozwala autu osiągnąć "setkę" w równe 6 sekund. Prędkość maksymalna została ustalona na poziomie 250km/h we wszystkich 12 cylindrowych modelach, jednak wersja CSi jest w stanie bez takiego zabezpieczenia osiągnąć 298 km/h. Największą niespodzianką były próby wprowadzenia modelu M8. Myślano o jego wprowadzeniu w roku 1990 roku jako alternatywa dla Porsche i Ferrari. Miał posiadać silnik o pojemności 6.0l i mocy około 550KM. Miał być również bardzo odchudzony. W Bawarii nazywano go Ferrari-killer. Jednakże ten model nigdy się nie pojawił w seryjnej produkcji ze względu na koszty wytwarzania, które jak wówczas BMW tłumaczyło były za duże jak na taki mały segment aut i ostatecznie wstrzymano produkcję jednak jedyny prototyp powstał lecz później został całkowicie zniszczony, była to otwarta i wzmocniona wersja silnika M-Power CSi. Krążyły pogłoski o mocy wahającej się w granicach 500-550KM. Silnik znalazł jednak miejsce pracy w super-szybkim aucie szosowym McLarenie F1 z 1993 roku. Tym razem załoga M-Motorsport wyciągnęła z motoru niebotyczne 627KM z katalizatorami. Zastosowano również 4 zawory na cylinder a nie jak oryginalnie zakładano w M8 i w modelu CSi 2 zawory na cylinder. Dzięki niemu McLaren F1 był w stanie osiągnąć prędkość maksymalną 391km/h. Ilość wyprodykowanych egzemplarzy: 830 - 18 840Ci - 7803 850i - 20072 850Ci - 1218 850Csi - 1510 850s - 22800 Historia modeluBMW E31 produkowano z przeznaczeniem na rynek europejski, amerykański oraz południowoafrykański. Rynek europejski
Rynek amerykański
Rynek południowoafrykański
Alpina B12Zakłady Burkard Bovenspien znany bardziej jako BMW-Alpina w 1992 roku opracował nowy model - Alpina B12 5,0 Coupe na bazie BMW E31 850i. Posiada on dwunastocylindrowy silnik wykonany w technice dwuzaworowej o pojemności pięciu litrów, osiągający moc 350 KM. Silnik ten pozwala rozpędzić się B12 do ok. 280 km/h. Przenoszenie mocy odbywa się za pomocą automatycznej, czterostopniowej skrzyni biegów ze sterowaniem hydraulicznym. W 1993 roku Alpina wydała model B12 5,7 Coupe z silnikiem o mocy 416 KM, rozpędzającym to ciężkie coupe do 300 km/h. Alpina B12 5,7 wyposażona jest w sześciostopniową, manualną skrzynię biegów lub Alpina-Shift-Tronic - elektroniczne sterowanie sprzęgła.
Silniki
|