Strona główna           Historia           Cennik            Forum  

BMW serii 8


NOWOŚCI !!!

Strony pomocnicze!!!

www.wikipedia.pl

www.google.pl

www.bmw.pl

Inne strony!!!

www.zsz-gostyn.com.pl

   

BMW serii 8 o oznaczeniu seryjnym E31 zostało pokazane pierwszy raz na targach samochodowych we Frankfurcie w roku 1989, z myślą jako następca sportowego modelu BMW - serii 6. Seria ósemek występowała przez długi czas tylko z silnikiem V12 o pojemności 5.0l z modelu E32 o mocy 220kW/300KM. W późniejszym okresie dodano także inne silniki np. 4.0l o mocy 286KM i oznaczeniu 840Ci. W późniejszym czasie wprowadzono silnik 4.4l o tej samej mocy i oznaczeniu aczkolwiek był on nowocześniejszy i posiadał wyższy moment obrotowy. Wersja na którą czekano pojawiła się w 1993 roku przygotowana przez specjalistów z dywizji M Motorsport - potężny silnik V12 o pojemności 5,6 litra rozwija moc 381 koni mechanicznych (wersja 850 CSi), co pozwala autu osiągnąć "setkę" w równe 6 sekund. Prędkość maksymalna została ustalona na poziomie 250km/h we wszystkich 12 cylindrowych modelach, jednak wersja CSi jest w stanie bez takiego zabezpieczenia osiągnąć 298 km/h. Największą niespodzianką były próby wprowadzenia modelu M8. Myślano o jego wprowadzeniu w roku 1990 roku jako alternatywa dla Porsche i Ferrari. Miał posiadać silnik o pojemności 6.0l i mocy około 550KM. Miał być również bardzo odchudzony. W Bawarii nazywano go Ferrari-killer. Jednakże ten model nigdy się nie pojawił w seryjnej produkcji ze względu na koszty wytwarzania, które jak wówczas BMW tłumaczyło były za duże jak na taki mały segment aut i ostatecznie wstrzymano produkcję jednak jedyny prototyp powstał lecz później został całkowicie zniszczony, była to otwarta i wzmocniona wersja silnika M-Power CSi. Krążyły pogłoski o mocy wahającej się w granicach 500-550KM. Silnik znalazł jednak miejsce pracy w super-szybkim aucie szosowym McLarenie F1 z 1993 roku. Tym razem załoga M-Motorsport wyciągnęła z motoru niebotyczne 627KM z katalizatorami. Zastosowano również 4 zawory na cylinder a nie jak oryginalnie zakładano w M8 i w modelu CSi 2 zawory na cylinder. Dzięki niemu McLaren F1 był w stanie osiągnąć prędkość maksymalną 391km/h.

Ilość wyprodykowanych egzemplarzy: 830 - 18 840Ci - 7803 850i - 20072 850Ci - 1218 850Csi - 1510 850s - 22800

Historia modelu

BMW E31 produkowano z przeznaczeniem na rynek europejski, amerykański oraz południowoafrykański.

Rynek europejski

Data Wersja

1989 lipiec

850i M70

1992 luty

850CSi

1992 grudzień

840i

1994 styczeń

850Ci M73

1994 grudzień

840Ci

1999 maj

zakończenie produkcji

Rynek amerykański

Data Wersja

1989 listopad

850i M70

1993 czerwiec

850CSi

1993 wrzesień

840i

1994 październik

850Ci M73

1995 maj

840Ci

1997 sierpień

zakończenie produkcji

Rynek południowoafrykański

Data Wersja

1990 grudzień

850Ci

1993 październik

zakończenie produkcji

Alpina B12

Zakłady Burkard Bovenspien znany bardziej jako BMW-Alpina w 1992 roku opracował nowy model - Alpina B12 5,0 Coupe na bazie BMW E31 850i. Posiada on dwunastocylindrowy silnik wykonany w technice dwuzaworowej o pojemności pięciu litrów, osiągający moc 350 KM. Silnik ten pozwala rozpędzić się B12 do ok. 280 km/h. Przenoszenie mocy odbywa się za pomocą automatycznej, czterostopniowej skrzyni biegów ze sterowaniem hydraulicznym.

W 1993 roku Alpina wydała model B12 5,7 Coupe z silnikiem o mocy 416 KM, rozpędzającym to ciężkie coupe do 300 km/h. Alpina B12 5,7 wyposażona jest w sześciostopniową, manualną skrzynię biegów lub Alpina-Shift-Tronic - elektroniczne sterowanie sprzęgła.


 

Silniki

Model Pojemność Cylindry Moc Moment 0-100 km/h Vmax Lata Kod silnika

830i

2.997 cm³

V8

160 kW (218 KM)

296 Nm przy 4.500 U/min

7,8 s**

241 km/h**

04/1992–12/1992

M60B30

840Ci

3.982 cm³

V8

210 kW (286 KM) przy 5.800

400 Nm przy 4.500 U/min

6,9 s

250 km/h*

07/1993–02/1996

M60B40

840Ci

4.398 cm³

V8

210 kW (286 KM) przy 5.700

420 Nm przy 3.900 U/min

6,6 s

250 km/h*

01/1995–5/1999

M62B44

850i

4.988 cm³

V12

220 kW (300 KM) przy 5.200

450 Nm przy 4.100 U/min

6,8 s

250 km/h*

05/1989–12/1992

M70B50

850Ci

4.988 cm³

V12

220 kW (300 KM) przy 5.200

450 Nm przy 4.100 U/min

6,8 s

250 km/h*

01/1993–10/1994

M70B50

850Ci

5.379 cm³

V12

240 kW (326 KM) przy 5.000

490 Nm przy 3.900 U/min

6,3 s***

250 km/h*

02/1994–05/1999

M73B54

850CSi

5.576 cm³

V12

280 kW (380 KM) przy 5.300

550 Nm przy 4.000 U/min

6,0 s

250 km/h*

08/1992–11/1996

S70 B56

M8

6.000 cm³

V12

410 kW (550 KM) przy 6.000

620 Nm przy 4.500 U/min

4,9 s

250 km/h*

08/1990–

S70/1

B12 5,0

4.988 cm³

V12

257 kW (350 KM) przy 5.300

470 Nm przy 4.000 U/min

6,8 s

281 km/h

08/1992–11/1993

M70B50

B12 5,7

5.646 cm³

V12

306 kW (416 KM) przy 5.400

570 Nm przy 4.000 U/min

5,8 s

300 km/h

08/1993–11/1995

S70 B56

  • Podwozie

    • Zawieszenie przednie: wahacz poprzeczny, amortyzator teleskopowy

    • Zawieszenie tylne: wahacz wzdłużny, sprężyna śrubowa

    • Hamulce przód/tył: tarczowe/tarczowe

    • ABS

  • Wymiary i ciężary

    • Rozstaw osi: 2684 mm

    • Rozstaw kół przód/tył: 1554/1562 mm

    • Ciężar własny: 1790-1865 kg

    • DMC: 2210-2300 kg

    • Pojemność bagażnika: 320 dm3

    • Pojemność zbiornika paliwa: 90 l