Strona główna           Historia           Cennik            Forum           wstecz 


NOWOŚCI !!!

Strony pomocnicze!!!

www.wikipedia.pl

www.google.pl

www.bmw.pl

Inne strony!!!

www.zsz-gostyn.com.pl

    

BMW M5 jest to sportowa wersja BMW serii 5. Pierwsze M5 opracowane przez BMW zadebiutowało na Amsterdam Motor Show w 1984 roku i posiadała oznaczenie E28. Była podobna do wersji 535 ze zmodyfikowanym silnikiem BMW M1. Obecnie powstały cztery generacje M5 oznaczone symbolami E28, E34, E39 i najnowsza E60. Moc waha się w przedziale 286 KM w modelu E28 do 580 KM w modelu F10. Seria M5 jest jedną z najszybszych samochodów produkowanych seryjnie na świecie

Modele serii M5

BMW M5 E28

  • Okres produkcji 1985 - 1987

BMW M5 E28 – samochód zaprezentowany w 1984 bazujący na modelu serii 5 E28. Po raz pierwszy inżynierowie z M Motorsport postanowili zbudować coś niezwykłego po niezbyt udanym, ale modelu M1 z lat 70'. Wykorzystując jego silnik o mocy 277 KM, postanowili go zamontować do seryjnej "piątki" i wycisnąć z niego jeszcze więcej – aż 286 KM.

Dane techniczne

Silnik

  • R6 3,5 l (3453 cm³), 4 zawory na cylinder, DOHC

  • Układ zasilania: wtrysk Bosch Motronic

  • Średnica × skok tłoka: 93,40 mm × 84,00 mm

  • Stopień sprężania: 10,5:1

  • Moc maksymalna: 290 KM (210,3 kW) przy 6500 obr/min

  • Maksymalny moment obrotowy: 340 N•m przy 4500 obr/min

Osiągi

  • Przyspieszenie 0-80 km/h: 4,4 s

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,1 s

  • Przyspieszenie 0-160 km/h: 14,5 s

  • Czas na ¼ mili: 14,1 s

  • Prędkość maksymalna: 251 km/h

  • Średnie zużycie paliwa w cyklu miejskim: 16,5 l / 100 km

BMW M5 E34

  • Okres produkcji 1988 - 1995

Zaprezentowany w 1988 roku sportowy model M5 bazował na modelu serii 5. M5 E34 była drugim po M5 E28 sportowym modelem serii 5. Jako źródło napędu postanowiono zamontować silnik z BMW M1, który wcześniej montowano również w M5 starszej generacji. Model M5 wykonywany był całkowicie ręcznie w zakładach BMW Motorsport. Konkurencją dla M5 E34 był wozy takie jak Lotus Omega, Mercedes 500E, Audi S4, czy sportowe kombi model RS2, które Audi nazywa Avant.

W 1990 roku w ramach dobrowolnej umowy między firmami Audi, BMW i Mercedesem podpisano pakt uniemożliwiający ich samochodom przekroczenie prędkości 250km/h. W roku 1992 roku pojawiła się mocniejsza odmiana tego samego silnika tym razem z powiększoną pojemnością 3,8 l i mocą 340KM. Nigdy jednak nie produkowana na rynek USA, przez cały okres produkcji była tylko odmiana z silnikiem 3.5.

Samochód po roku 1992 oferowany był wówczas również z nadwoziem touring (kombi), a od wiosny 1994 roku ze skrzynią manualną Getrag o 6-przełożeniach i tzw. szerokim grillem na przodzie, który dotychczas był zarezerwowany dla modeli E34 z silnikami V8, także z pakietem Nürburing, który zawierał: Servotronic, tylny stabilizator o gr.19mm, a w przypadku Touring'a 20mm, koła 9x17 z oponami 255/40R17, oraz EDC (Electronic Damper Control), czyli elektroniczną kontrolę amortyzatorów. Produkowane były także specjalne krótkie serie M5: Cecotto, Winkelhock, Naghi Motors, 20 Jahre, UK Limited Edition oraz M5 Touring "Elekta" edition.

Produkcję rodziny E34 zakończono w 1995 roku, jednak wersja touring (kombi) jako jedyna była produkowana do połowy 1996, w tym również M5 w tej właśnie wersji.

Dane Techniczne BMW E34 M5

Marka i model

BMW M5 3,6 l S38B36

BMW M5 3,8 l S38B38

Lata produkcji: 

1989-1993

1992-1996

Typ silnika: 

( BMW M88 / S38 - DOHC 24-zaworowy).

 

Silnik: 

(Rzędowy 6-Cylindrowy)

 

Pojemność skok cm ³: 

3535 cm ³ (3.6 litra)

3795 cm ³ (3.8 litra)

 

Średnica cylindra x skok tłoka (mm): 

81 x 86,4 mm

84,5 x 93 mm

 

Moc kW (KM): 

232 kW (315 KM) @ 6750 obr/min / wersja (EU)
228 kW (310 KM) @ 6750 obr/min / wersja (USA)

250 kW (340 KM) @ 6750 obr/min

 

Max. moment obrotowy: 

360 Nm @ 4750 obr/min

400 Nm @ 4750 obr/min

 

Stopień sprężania: 

10, 5 : 1

10, 5 : 1

 

Przełożenia / skrzynia biegów: 

5-biegowa manualna, napęd na koła tylne
1 - 2.68:1, 2 - 1.80:1, 3 - 1.29:1, 4 - 1:1, 5 - 0.75:1, wsteczny - 2.5:1

5-biegowa taka sama jak w modelu 3,6, 6-biegowa manualna(po liftingu w maju 1994), napęd na koła tylne
1 - 2.68:1, 2 - 1.80:1, 3 - 1.29:1, 4 - 1:1, 5 - 0.75:1, wsteczny - 2.5:1

 

Układ hamulcowy: 

Tarcze wentylowane z przodu, z tyłu wentylowane badz lite
Średnica tarcz - 17 calowe felgi, śr. tarcz (Przód: Ø 315 mm / Tył: Ø 300 mm)
 

Tarcze wentylowane z przodu i z tyłu, po maju 1994 zaciski zeliwne 4-ro tłoczkowe ATE
Średnica tarcz - 17 /18 calowe felgi (Przód: Ø 315 mm(po 04.1994 345mm) / Tył: Ø 300 mm)

 

Karoseria / Nadwozie: 

Stalowa-Karoseria
 

 

Opony: 

Felgi kute aluminiowe 17 cali z nakladkami, M System I (turbiny), M System II (wiatraki, wystepowaly w szerokosciach 4 x 8cali oraz 2 x 8cali, 2 x 9cali - pakiet Nuerburgring, kombi oraz na specjalne zamówienie, M Parallel Spoke 18 cali (montowane po maju 1994)
Opony - ( Michelin SX - przód: 235 x 45 ZR17 / tył: 235,255x 40 ZR17)
 

 

Przyśpieszenie
0 – 100 km/h: 

6,3 / 6,5s (USA)

5,7* / 5,9 s
*
(skrzynia 6-biegowa)

 

Prędkość maksymalna (km/h): 

250 km/h

250 km/h

 

Droga hamowania [m] (100-0 km/h): 

39,3 m

38,6 m

 

BMW M5 E39

Okres produkcji 1998 - 2003

BMW M5 E39 – zaprezentowany w 1998 roku, sportowy sedan bazujący na modelu serii "5". Po raz trzeci inżynierowie z M Motorsport postanowili zbudować coś niezwykłego na podwoziu popularnej "piątki" po bardzo udanym, modelu E34 M5 z z lat 1989-1995. Ten niepozorny samochód bawarskiej firmy charakteryzował się osiągami godnymi aut typowo sportowych – 400-konny, 5-litrowy silnik V8 pozwalał na rozpędzenie auta do 100 km/h w czasie 5,3 s. Jak większość aut tego typu posiada blokadę prędkości – do 250 km/h, po jej zdjęciu bez problemu pojazd może rozpędzić się do około 300 km/h. Tak jak wszystkie M5, model bazował na zwykłym modelu BMW serii 5. Został on jednak wyposażony w o wiele bardziej agresywne, wzmocnione nadwozie, sportowe niższe zawieszenie, sportowy zestaw ospojlerowania o mniejszym oporze aerodynamicznym (zderzaki, lusterka, lotka na klapie), większe i szersze koła mające zapewnić lepszą trakcję i prowadzenie auta, oraz komplet oznaczeń z logo "M-Power" (w tym między innymi emblematy, listwy ). BMW M5 E39, w przeciwieństwie do poprzednika jak i następcy, występowało tylko w jednej wersji nadwoziowej, a mianowicie jako 4-drzwiowy sedan. Jego konkurentem był Mercedes E55 AMG.

Dane Techniczne BMW M5 E39

Marka i model

BMW M5 E39

Lata produkcji

1998-2003

Ilość egzemplarzy

20.482 sztuki

Typ silnika

(BMW M-Power S62B50 - DOHC 32-zaworowy)
2 katalizatory, VANOS.

Silnik

(V8, 90° wolnossący, 4 zawory na cylinder)

Pojemność skokowa

4941 cm³

Średnica cylindra x skok tłoka

93 x 70,4 mm

Moc maksymalna

294 kW (400 KM) przy 6600 obr/min

Moc z 1 litra

80 KM

Max. moment obrotowy

500 Nm przy 3800 obr/min

Stopień sprężania

11,3:1

Przełożenia / skrzynia biegów

6-biegowa manualna, napęd na tylną oś
1 - 3.23:1, 2 - 2.19:1, 3 - 1.71:1, 4 - 1.39:1, 5 - 1.16:1, 6 - 0.93:1, wsteczny - 2.37:1.

Układ hamulcowy

Aluminiowe tarcze, firmy Brembo
Średnica tarcz - (przód: Ø 345 mm / tył: Ø 328 mm)

Karoseria / nadwozie

Karoseria wykonana ze stali i (aluminium)

Rozstaw osi

2800 mm

Opony:

Felgi - 18 calowe M Power z Aluminium
Opony - Michelin Pilot SX (przód: 245 x 40 ZR18 / tył: 275 x 35 ZR18)

Wymiary D x S x W

4800 x 1800 x 1400 mm

Zbiornik paliwa

70 l

Masa własna

1800 kg

Prędkość maksymalna

250 km/h / 298 km/h

Przyśpieszenie
0 – 100 km/h

5,3 s

 

BMW M5 E39 Touring

BMW M5 w kombi istnieje. Inżynierowie z "BMW M Motorsport" utworzyli prototyp BMW M5 Touring, ten samochód z nie wyjaśnionych powodów nigdy nie wszedł do produkcji. Zaprezentowany został dopiero z okazji 25 lecia M5. Szczegółowych danych nie podano, ale możliwe jest że w tym samochodzie znajduje się jednostka z wersji M5 sedan, czyli V8 5,0 l o mocy 400 KM.

Edycje limitowane
  • Cecotto Edition - wersja powstała na cześć kierowcy wyścigowego Johnny'ego Cecotto. Model został wyprodukowany w 22 egzemplarzach z szerokim wyposażeniem dodatkowym. Limitowana seria M5 była oferowana w dwóch kolorach nadwozia - Lagoon Green metallic i Mauritius Blue metallic.

  • Winkelhock Edition - wersja powstała na cześć kierowcy wyścigowego Joachima Winkelhocka. Model został wyprodukowany w 51 egzemplarzach w kolorach Jet Black i Sterling Silver metallic.

  • 20 Jahre Motorsport Edition - wersja wyprodukowana w ilości 20 egzemplarzy z okazji dwudziestolecia działalności BMW Motorsport.

  • UK Limited Edition - edycja powstała w ilości 50 sztuk z okazji zakończenia produkowania modelu z kierownicą po prawej stronie.

 

BMW M5 E60

  • Okres produkcji 2006 - 2010

Zaprezentowany w 2006 roku sportowy model M5 bazuje na modelu serii "5". Jest to czwarte wcielenie M5. Samochód charakteryzował się ponad 500-konnym silnikiem V10 o pojemności 5 litrów, pozwalał on na rozpędzenie auta do 100 km/h w czasie ok. 5,0 s. Samochód wyposażony jest w ogranicznik prędkości – do 250 km/h, po jego zdjęciu pojazd może osiągnąć prędkość ponad 300 km/h[. Tak jak wszystkie M5, model bazował na zwykłym modelu BMW serii 5. Został on jednak wyposażony w bardziej agresywny sportowy zestaw ospojlerowania o mniejszym oporze aerodynamicznym (zderzaki, lusterka, większe i szersze koła, lotka na klapie itp.), większe i szersze koła mające zapewnić lepszą trakcję i prowadzenie auta oraz komplet oznaczeń (w tym między innymi emblematy, listwy itp.). BMW M5 E60, w przeciwieństwie do poprzednika, występuje w dwóch wersjach nadwoziowych, jako 4-drzwiowy sedan i 5-drzwiowe kombi (Touring).

Dane Techniczne BMW M5 E60

Marka i model

BMW M5 E60

Lata produkcji: 

2006 - 2010

Ilość egzemplarzy: 

20 548

Typ silnika: 

( BMW M-Power S85B50 - DOHC 40-zaworowy )
2 katalizatory, podwójny-VANOS.

Silnik: 

( V10, 90° wolnossący, 4 zawory na cylinder )

Pojemność skok cm ³: 

4998 cm ³ (5,0 l)

Średnica cylindra x skok tłoka (mm): 

93 x 70,4 mm

Moc kW (KM): 

373 kW (507 KM) @ 8250 1/min

Moc z 1 litra cm ³ (KM): 

101,5 KM

Max. moment obrotowy: 

520 Nm @ 6100 1/min

Stopień sprężania: 

12,0:1

Przełożenia / skrzynia biegów: 

7-biegowa sekwencyjna, napęd na tylną oś
1 - 3,23:1, 2 - 2,19:1, 3 - 1,71:1, 4 - 1,39:1, 5 - 1,16:1, 6 - 0,93:1, 7 - 0,75:1, wsteczny - 2,37:1.

Układ hamulcowy: 

Aluminiowe tarcze, firmy Brembo
Średnica tarcz - (Przód: Ø 360 mm / Tył: Ø 360 mm)

Karoseria / Nadwozie: 

Karoseria wykonana ze Stali i lekkiej stali (Aluminium)

Rozstaw osi: 

2890 mm

Opony: 

Felgi - 18 calowe M Power z Aluminium
Opony - Michelin Pilot SX (przód: 240 x 40 ZR18 / tył: 275 x 30 ZR18)

Prędkość maksymalna (km/h): 

250 km/h / 330 km/h

Przyspieszenie
0 – 100 km/h: 

4,5 s

BMW M5 F10

  • Okres produkcji 2011