Strona główna           Historia           Cennik            Forum           wstecz 


NOWOŚCI !!!

Strony pomocnicze!!!

www.wikipedia.pl

www.google.pl

www.bmw.pl

Inne strony!!!

www.zsz-gostyn.com.pl

    

BMW M3 – sportowa wersja samochodów BMW oparta na serii 3. Pierwsze BMW M3 pojawiło się w 1985 roku. Obecnie istnieją już 4 generacje tych pojazdów. Moc waha się od 195 KM w najstarszym modelu E30 do 450 KM w najnowszym modelu M3 GTS (E92).

BMW M3 E30

BMW M3 E30 to pierwszy model M3. Oparty na BMW E30, produkowany był w dwóch wersjach nadwozia: coupe oraz kabriolet. Wyposażony był w czterocylindrowy silnik S14 o pojemności 2,3 bądź 2,5 litra i manualną skrzynię biegów. Wypuszczano też krótkie limitowane serie w celach m.in. homologacyjnych lub jako ukoronowanie zwycięstw w mistrzostwach DTM: M3 Evolution, M3 Evolution II, M3 Sport Evolution, M3 Europameister, M3 Roberto Ravaglia, M3 Johnny Cecotto, M3 Tour de Corse. M3 E30 Jest to model z największa liczbą zwycięstw w historii koncernu BMW oraz najbardziej utytułowane auto w klasie samochodów turystycznych. Jest jednym z najbardziej udanych samochodów sportowych jakie kiedykolwiek startowały w wyściagach serii DTM.

Historia modelu

Model BMW M3 E30 był produkowany z przeznaczeniem na rynek europejski, japoński oraz amerykański.

  • Rynek europejski

Data Wersja

1985 lipiec

M3 E30 sedan 2D

1988 czerwiec

M3 E30 kabriolet

1990 grudzień

zakończenie produkcji M3 E30 sedan 2D

1991 czerwiec

zakończenie produkcji M3 E30 kabriolet

  • Rynek japoński

Data Wersja

1986 luty

M3 E30 sedan 2D

1990 grudzień

zakończenie produkcji M3 E30 sedan 2D

  • Rynek amerykański

Data Wersja

1986 grudzień

M3 E30 sedan 2D

1990 grudzień

zakończenie produkcji M3 E30 sedan 2D

Specyfikacja techniczna

    M3 2.3-16v (Cabrio) M3 2.3-16v Evo I M3 2.5-16v Evo II M3 2.5-16v Sport Evolution
Osiągi

Prędkość max

235 (230) km/h 240 km/h 245 km/h 248 km/h

0-100 km/h

7,5 (7,8) s 7,0s 6,7s 6,2s

Spalanie (l/100km)

11,5l 11,8l 12,5l 12,8l

Ilość sztuk

15,104 sztuk 505 sztuk 500 sztuk 600 sztuk
Silnik

Typ

R4-16v (BMW S14)

Pojemność

2302 cm³ 2498 cm³

Moc

143kW (195 KM) 158kW (215 KM) 162kW (220 KM) 175kW (238 KM)

Moment obr.

230 Nm @ 4750 min-1 245 Nm @ 4750 min-1 250 Nm @ 4750 min-1 275 Nm @ 4750 min-1

BMW M3 E36

BMW M3 E36 – model oparty na BMW E36. Produkowany w wersji coupé, kabriolet i sedan. Wyposażony w sześciocylindrowy silnik S50 o pojemności 3.0 lub 3.2 litra oraz S52 w wersji amerykańskiej

Historia modelu

Model BMW M3 E36 był produkowany z przeznaczeniem na rynek europejski, amerykański oraz południowoafrykański. Na rynek amerykański M3 były oferowane z innymi silnikami niż na rynek europejski. BMW M3 US miało niezależnie od silnika (3.0 oraz 3.2) 240 KM, podczas gdy wersje europejskie w zależności od silnika miały 3.0 – 286 KM, 3.2 – 321 KM. Amerykańskie wersje M3 bazowały na silnikach M50/M52. Były o wiele bardziej podobne konstrukcyjnie do M50/M52 niż do prawdziwych silników z M3 a więc S50.

  • Rynek europejski

Data Wersja

1992 marzec

M3 E36 coupé

1993 listopad

M3 E36 kabriolet

1994 czerwiec

M3 E36 sedan

1995 luty

M3 3.2 E36 sedan

1995 marzec

M3 3.2 E36 coupé

1995 sierpień

zakończenie produkcji M3 E36 kabriolet, coupé i sedan

1995 październik

M3 3.2 E36 kabriolet

1997 grudzień

zakończenie produkcji M3 3.2 E36 sedan

1998 grudzień

zakończenie produkcji M3 3.2 E36 coupé

1999 sierpień

zakończenie produkcji M3 3.2 E36 kabriolet

  • Rynek amerykański

Data Wersja

1993 listopad

M3 E36 coupé

1995 październik

M3 3.2 E36 coupé

1996 styczeń

M3 3.2 E36 sedan

1996 styczeń

zakończenie produkcji M3 E36 coupé

1997 październik

M3 3.2 E36 kabriolet

1998 czerwiec

zakończenie produkcji M3 3.2 E36 sedan

1999 maj

zakończenie produkcji M3 3.2 E36 coupé

1999 sierpień

zakończenie produkcji M3 3.2 E36 kabriolet

  • Rynek północnoafrykański

Data Wersja

1992

M3 E36 coupé

1994 czerwiec

zakończenie produkcji M3 E36 coupé

1996 listopad

M3 3.2 E36 sedan

1998 październik

zakończenie produkcji M3 3.2 E36 sedan

Modele / Osiągi

Silniki Benzynowe

Model

Nadwozie

Pojemność

Typ silnika

Moc

0-100 km/h

Vmax (km/h)*

Lata

6-cylindrowe

M3

Coupé

2996 cm³

R6-24v

210 kW (286 KM)

5,9 s

250

1992–1995

M3 GT

Coupé

2996 cm³

R6-24v

217 kW (295 KM)

5,8 s

250

1994–1995

M3

Coupé

3198 cm³

R6-24v

236 kW (321 KM)

5,5 s

250

1995–1999

M3 6 bieg.

Coupé

3198 cm³

R6-24v

236 kW (321 KM)

5,4 s

250

1995–1999

Podane osiągi są dla wersji Coupé

BMW M3 E46

BMW M3 E46 – model oparty na BMW E46. Produkowany w wersji coupé i kabriolet. Wyposażony w sześciocylindrowy silnik S54 o pojemności 3246 cm3.

Historia modelu

Model BMW M3 E46 był produkowany z przeznaczeniem na rynek europejski oraz amerykański. Jako ciekawostkę należy zanotować, że w początkowych modelach BMW M3 miały usterkę fabryczną polegającą na zastosowaniu wadliwego materiału przy produkcji panewek korbowodowych. Usterka ta często powodowała problemy silnikowe. BMW usuwało bezpłatnie usterkę, a w krytycznych przypadkach nawet wymieniało silnik. Warto zwrócić na powyższą przypadłość szczególną uwagę w egzemplarzach wyprodukowanych przed 2003 rokiem. Serwisy BMW na całym świecie wzywały właścicieli aut i nieodpłatnie wykonywały akcję serwisową polegająca na wymianie wadliwych panewek na właściwe.

  • Rynek europejski

Data Wersja

1999 lipiec

M3 E46 coupé

2000 kwiecień

M3 E46 kabriolet

2002 wrzesień

M3CSL E46 coupé

2003 grudzień

zakończenie produkcji M3CSL coupé

  • Rynek amerykański

Data Wersja

2000 styczeń

M3 E46 coupé

2000 maj

M3 E46 kabriolet

Modele / Osiągi

Silniki Benzynowe

Model

Nadwozie

Pojemność

Typ silnika

Moc

0-100 km/h

Vmax (km/h)*

Lata

6-cylindrowe

M3 (6 manual)

Coupé

3246 cm³

R6-24v

252 kW (343 KM)

5,1 s

250

2000–2007

M3 SMG

Coupé

3246 cm³

R6-24v

252 kW (343 KM)

5,2 s

250

2001–2007

M3 CSL SMG

Coupé

3246 cm³

R6-24v

265 kW (360 KM)

4,8 s

250

2002–2003

Podane osiągi są dla wersji Coupé

BMW M3 E90/E92/E93

Model ten jest produkowany od roku 2007.

Silnik

W samochodach BMW serii M3 E90/E92/E93 zastosowano nowy 4-litrowy silnik o zapłonie iskrowym V8 typ S65B40 osiągający moc 420 KM przy 8300 obr/min, w którym zainstalowano czujnik spalania stukowego w każdym cylindrze.

Modele / Osiągi

Silniki Benzynowe

Model

Nadwozie

Pojemność

Typ silnika

Moc

0-100 km/h

Vmax (km/h)*

Lata

8-cylindrowe

M3

Coupé

3999 cm³

V8-32v

309 kW (420 KM)

4,8 s

250

2007–

M3

Cabrio

3999 cm³

V8-32v

309 kW (420 KM)

5,3 s

250

2007–

M3

Sedan

3999 cm³

V8-32v

309 kW (420 KM)

4,9 s

250

2008–

M3 DCT

Coupé, Sedan, Cabrio

3999 cm³

V8-32v

309 kW (420 KM)

4,6–5,1 s

250

2008–

M3 GTS

Coupé

4399 cm³

V8-32v

331 kW (450 KM)

4,4 s

305

2010–

M3 E92 GTS

BMW zaprezentowało "M3 GTS" w listopadzie 2009. Samochód napędzany jest 4,4-litrowym silnikiem V8 w oparciu o 4,0-litrowy silnik montowany standardowym M3, który produkuje maksymalnie 450 KM (331 kW). W sumie tylko 99 sztuk będzie produkowanych. Dostawy w Niemczech zaczynają się maja 2010, podczas gdy inne są planowane na lato. Ceny BMW E92 M3 GTS rozpoczną się od € 115.000 za sztukę.

M3 E92 Edition

Specjalne zawieszenie oraz unikalny design nadwozia i wnętrza w czterech wariantach dostępnych w ograniczonym okresie czasu. Premiera rynkowa rozpoczęła się w lipcu 2009 roku a sprzedaż zakończy się w grudniu-styczniu 09-10 roku.

Wersje M3 Edition, zbudowane w oparciu o BMW M3 Coupe, zastosowane zostały aluminiowe obręcze, a także obniżono zawieszenie o 10 milimetrów. Są dostępne w kolorach Alpine White, Black, Dakar Yellow oraz Monte Carlo Blue. Okres produkcji został ograniczony do zaledwie sześciu miesięcy, co pozwoliło zachować ekskluzywny charakter modeli. Model ten jest wyposażony tylko w skrzynie dwusprzęgłową DKG.

M3 E92 Frozen Gray Edition

BMW zaprezentowało nową, specjalną odmianę sportowej „M-trójki”. Model M3 Frozen Gray Edition zostanie zaoferowany w ograniczonym nakładzie 30 sztuk, a sprzedaż będzie odbywać się wyłącznie w USA. Z zewnątrz, nowy produkt BMW wyróżnia się niestandardowym lakierem karoserii, wewnątrz znajdziemy natomiast dwubarwną tapicerkę Fox Red & Black przygotowaną specjalnie dla tego modelu. Limitowane M3 otrzymało ponadto zestaw obniżający prześwit o 10 mm, nowe 19-calowe felgi, szersze ogumienie, a także system EDC odpowiadający za elektroniczną kontrolę amortyzacji.