Strona główna           Historia           Cennik            Forum           wstecz 

BMW E65/E66


NOWOŚCI !!!

Strony pomocnicze!!!

www.wikipedia.pl

www.google.pl

www.bmw.pl

Inne strony!!!

www.zsz-gostyn.com.pl

 

BMW 7 E65/E66 – czwarta generacja BMW serii 7, następca BMW E38, która weszła na rynek w 2002 roku. W nomenklaturze fabrycznej E65 oznacza podstawową wersję BMW 7, E66 wersję z powiększonym rozstawem osi zaś E67 to wydłużona i opancerzona wersja. E65 było pierwszym samochodem prezentującym nową stylistykę BMW. Jej wygląd, szczególnie tyłu wzbudzał kontrowersje, toteż nieco stonowano stylistykę tyłu w 2005 roku. Następcą tego modelu stał się w 2008 roku BMW F01

Na początku BMW E65 reprezentowany był przede wszystkim przez modele 735i (272 KM) i 745i (333 KM). Wiosną 2002 roku rozpoczęto sprzedaż przedłużonej wersji Li (E66). Jesienią 2002 roku pojawiła się dwunastocylindrowa jednostka napędowa o mocy 445 KM. Dopełnieniem palety silnikowej został model 730i, włączony do oferty w 2003 roku.

Sterowaną w pełni elektronicznie, sześciostopniową, automatyczną skrzynią biegów steruje się poprzez małą dźwignię umieszczoną za kołem kierownicy, lub guzikami na kierownicy (po włączeniu trybu sekwencyjnego). Natomiast w miejscu tradycyjnego drążka zmiany biegów umiejscowiony został innowacyjny system iDrive odpowiadający za GPS, klimatyzację, radio, czy dostęp do internetu. IDrive sterowany jest przez przesuwno-obrotowo-naciskowy joystick-myszka. Ekrany umieszczone w konsoli środkowej oraz przed kierowcą informują o stanie silnika czy poziomie paliwa.

W 2005 roku wszystkie silniki z wyjątkiem jednostki V12 poddano modernizacji. 750i zastępuje 745i, a w miejsce 735i pojawia się 740i. Nowy model podstawowy to 730i z silnikiem o mocy 258 KM. Pośród diesli 740d zostaje zastąpiony przez 745d. W pakiecie Adaptive Drive znalazły się aktywne stabilizatory redukujące przechyły boczne i amortyzatory z regulowaną siłą tłumienia. System obsługi iDrive został uproszczony . Do seryjnego wyposażenia dołączono czujnik deszczu i układ automatycznego sterowania światłami mijania, opcjonalnie można zamontować system Night Vision i asystenta świateł drogowych.

 

Historia modelu

BMW E65/66/67/68 był produkowany z przeznaczeniem na rynek europejski, egipski, tajlandzki oraz amerykański.

Rynek europejski

Model rok
2
0
0
0
2
0
0
1
2
0
0
2
2
0
0
3
2
0
0
4
2
0
0
5
2
0
0
6
2
0
0
7
2
0
0
8

730d

M57N Sedan                  
M57N2                  

730Ld

                 

730i

M54                  
N52                  

730Li

M54                  
N52                  

735i

                 

735Li

                 

740d

                 

740i

                 

740Li

                 

745d

                 

745i

                 

745Li

                 

745LiS

                 

750i

                 

750Li

                 

760i

                 

760Li

                 

760LiS

                 

Hydrogen 7

                 

Rynek egipski

Model rok
2
0
0
6
2
0
0
7
2
0
0
8

740Li

Sedan      

Rynek tajlandzki

Model rok
2
0
0
2
2
0
0
3
2
0
0
4
2
0
0
5
2
0
0
6
2
0
0
7
2
0
0
8

730Li

M54 Sedan              
N52              

735Li

             

740Li

             

Rynek amerykański

Model rok
2
0
0
0
2
0
0
1
2
0
0
2
2
0
0
3
2
0
0
4
2
0
0
5
2
0
0
6
2
0
0
7
2
0
0
8

745i

Sedan                  

745Li

                 

750i

                 

750Li

                 

760i

                 

760Li

                 

B7 ALPINA

                 

i - silnik benzynowy, d - silnik diesla, L - Long (wersja przedłużona), S - Security (wersja opancerzona)

Dane techniczne

Wersja Silnik: Układ zasilania: Średnica × skok tłoka: St. sprężania: Moc maksymalna: Maks. moment obrotowy 0-100 km/h: V-max: Śr. zużycie paliwa
Silniki benzynowe:
730i

R6 3,0 l (2979 cm³), DOHC

wtrysk EFi

84,00 mm × 89,60 mm

10,2:1

231 KM (170 kW) przy 5900 obr/min

300 N•m przy 3500 obr/min

8,1 s

237 km/h

10,6 l / 100 km

730i

R6 3,0 l (2996 cm³), DOHC

wtrysk EFi

85,00 mm × 88,00 mm

10,7:1

258 KM  (189 kW) przy 6600 obr/min

300 N•m przy 2500-4000 obr/min

7,8 s

244 km/h

10,1 l / 100 km

735i

V8 3,6 l (3600 cm³), DOHC

wtrysk Bo Mot ME9

84,00 mm × 81,20 mm

10,5:1

272 KM  (200 kW) przy 6200 obr/min

360 N•m przy 3700 obr/min

7,5 s

250 km/h

10,7 l / 100 km

740i

V8 4,0 l (4000 cm³), DOHC

wtrysk EFi

87,00 mm × 84,10 mm

10,5:1

306 KM  (225 kW) przy 6300 obr/min

390 N•m przy 3500 obr/min

6,8 s

250 km/h

11,2 l / 100 km

745i

V8 4,4 l (4398 cm³), DOHC

wtrysk EFi

92,00 mm × 82,70 mm

10,5:1

333 KM  (245 kW) przy 6100 obr/min

450 N•m przy 3600 obr/min

6,3 s

250 km/h

10,9 l / 100 km

750i

V8 4,8 l (4799 cm³), DOHC

wtrysk EFi

93,00 mm × 88,30 mm

10,5:1

367 KM  (270 kW) przy 6300 obr/min

490 N•m przy 3400 obr/min

5,9 s

250 km/h

11,4 l / 100 km

760i

V12 6,0 l (5972 cm³), DOHC

wtrysk EFi

89,00 mm × 80,00 mm

11,3:1

444 KM  (327 kW) przy 6000 obr/min

600 N•m przy 3950 obr/min

5,5 s

250 km/h

13,4 l / 100 km

Silniki wysokoprężne:
730d

R6 3,0 l (2993 cm³), DOHC, turbo

wtrysk

84,00 mm × 90,00 mm

18,0:1

217 KM  (160 kW) przy 4000 obr/min

500 N•m przy 2000-2750 obr/min

8,0 s

235 km/h

8,5 l / 100 km

730d

R6 3,0 l (2993 cm³), DOHC, turbo

wtrysk

84,00 mm × 90,00 mm

17,0:1

231 KM  (170 kW) przy 4000 obr/min

520 N•m przy 2000-2750 obr/min

7,8 s

238 km/h

8,2 l / 100 km

740d

V8 3,9 l (3901 cm³), DOHC, turbo

wtrysk

84,00 mm × 88,00 mm

18,0:1

258 KM  (189 kW) przy 4000 obr/min

600 N•m przy 1900-2500 obr/min

7,4 s

250 km/h

9,7 l / 100 km

745d

V8 4,4 l (4423 cm³), DOHC, turbo

wtrysk

87,00 mm × 93,00 mm

17,0:1

300 KM  (221 kW) przy 4000 obr/min

700 N•m przy 1750-2500 obr/min

6,8 s

250 km/h

9,5 l / 100 km

745d

V8 4,4 l (4423 cm³), DOHC, turbo

wtrysk

87,00 mm × 93,00 mm

17,0:1

330 KM  (242 kW) przy 3800 obr/min

750 N•m przy 1900-2500 obr/min

6,6 s

250 km/h

9,5 l / 100 km


 

  • Podwozie

    • Zawieszenie przednie: podwójny wahacz poprzeczny, kolumna resorująca, stabilizator poprzeczny

    • Zawieszenie tylne: podwójny wahacz poprzeczny, zawieszenie pneumatyczne, stabilizator poprzeczny

    • Hamulce przód/tył:

    • ABS i ASR

  • Wymiary i ciężary

    • Rozstaw kół przód/tył: 1578/1596 mm

    • DMC: 2385-2680 kg

    • Pojemność bagażnika: 500 dm³