
www.wikipedia.pl
www.google.pl
www.bmw.pl
www.zsz-gostyn.com.pl |
BMW 7 E65/E66 – czwarta generacja BMW serii 7, następca BMW E38, która
weszła na rynek w 2002 roku. W nomenklaturze fabrycznej E65 oznacza podstawową
wersję BMW 7, E66 wersję z powiększonym rozstawem osi zaś E67 to wydłużona i
opancerzona wersja. E65 było pierwszym samochodem prezentującym nową stylistykę
BMW. Jej wygląd, szczególnie tyłu wzbudzał kontrowersje, toteż nieco stonowano
stylistykę tyłu w 2005 roku. Następcą tego modelu stał się w 2008 roku BMW F01
Na początku BMW E65 reprezentowany był przede wszystkim przez modele 735i
(272 KM) i 745i (333 KM). Wiosną 2002 roku rozpoczęto sprzedaż przedłużonej
wersji Li (E66). Jesienią 2002 roku pojawiła się dwunastocylindrowa jednostka
napędowa o mocy 445 KM. Dopełnieniem palety silnikowej został model 730i,
włączony do oferty w 2003 roku.
Sterowaną w pełni elektronicznie, sześciostopniową, automatyczną skrzynią
biegów steruje się poprzez małą dźwignię umieszczoną za kołem kierownicy, lub
guzikami na kierownicy (po włączeniu trybu sekwencyjnego). Natomiast w miejscu
tradycyjnego drążka zmiany biegów umiejscowiony został innowacyjny system iDrive
odpowiadający za GPS, klimatyzację, radio, czy dostęp do internetu. IDrive
sterowany jest przez przesuwno-obrotowo-naciskowy joystick-myszka. Ekrany
umieszczone w konsoli środkowej oraz przed kierowcą informują o stanie silnika
czy poziomie paliwa.
W 2005 roku wszystkie silniki z wyjątkiem jednostki V12 poddano modernizacji.
750i zastępuje 745i, a w miejsce 735i pojawia się 740i. Nowy model podstawowy to
730i z silnikiem o mocy 258 KM. Pośród diesli 740d zostaje zastąpiony przez
745d. W pakiecie Adaptive Drive znalazły się aktywne stabilizatory
redukujące przechyły boczne i amortyzatory z regulowaną siłą tłumienia. System
obsługi iDrive został uproszczony . Do seryjnego wyposażenia dołączono czujnik
deszczu i układ automatycznego sterowania światłami mijania, opcjonalnie można
zamontować system Night Vision i asystenta świateł drogowych.

Historia modelu
BMW E65/66/67/68 był produkowany z przeznaczeniem na rynek europejski,
egipski, tajlandzki oraz amerykański.
Rynek europejski
Model |
rok |
2
0
0
0 |
2
0
0
1 |
2
0
0
2 |
2
0
0
3 |
2
0
0
4 |
2
0
0
5 |
2
0
0
6 |
2
0
0
7 |
2
0
0
8 |
730d |
M57N |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
M57N2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
730Ld |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
730i |
M54 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
N52 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
730Li |
M54 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
N52 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
735i |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
735Li |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
740d |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
740i |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
740Li |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
745d |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
745i |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
745Li |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
745LiS |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
750i |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
750Li |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
760i |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
760Li |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
760LiS |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hydrogen 7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rynek egipski
Model |
rok |
2
0
0
6 |
2
0
0
7 |
2
0
0
8 |
740Li |
Sedan |
|
|
|
Rynek tajlandzki
Model |
rok |
2
0
0
2 |
2
0
0
3 |
2
0
0
4 |
2
0
0
5 |
2
0
0
6 |
2
0
0
7 |
2
0
0
8 |
730Li |
M54 |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
N52 |
|
|
|
|
|
|
|
735Li |
|
|
|
|
|
|
|
740Li |
|
|
|
|
|
|
|
Rynek amerykański
Model |
rok |
2
0
0
0 |
2
0
0
1 |
2
0
0
2 |
2
0
0
3 |
2
0
0
4 |
2
0
0
5 |
2
0
0
6 |
2
0
0
7 |
2
0
0
8 |
745i |
Sedan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
745Li |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
750i |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
750Li |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
760i |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
760Li |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B7 ALPINA |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
i - silnik benzynowy, d - silnik diesla, L - Long (wersja przedłużona), S -
Security (wersja opancerzona)
Dane techniczne
Wersja |
Silnik: |
Układ zasilania: |
Średnica × skok tłoka: |
St. sprężania: |
Moc maksymalna: |
Maks. moment obrotowy |
0-100 km/h: |
V-max: |
Śr. zużycie paliwa |
Silniki benzynowe: |
730i |
R6 3,0 l (2979 cm³), DOHC |
wtrysk EFi |
84,00 mm × 89,60 mm |
10,2:1 |
231 KM (170 kW) przy 5900 obr/min |
300 N•m przy 3500 obr/min |
8,1 s |
237 km/h |
10,6 l / 100 km |
730i |
R6 3,0 l (2996 cm³), DOHC |
wtrysk EFi |
85,00 mm × 88,00 mm |
10,7:1 |
258 KM (189 kW) przy 6600 obr/min |
300 N•m przy 2500-4000 obr/min |
7,8 s |
244 km/h |
10,1 l / 100 km |
735i |
V8 3,6 l (3600 cm³), DOHC |
wtrysk Bo Mot ME9 |
84,00 mm × 81,20 mm |
10,5:1 |
272 KM (200 kW) przy 6200 obr/min |
360 N•m przy 3700 obr/min |
7,5 s |
250 km/h |
10,7 l / 100 km |
740i |
V8 4,0 l (4000 cm³), DOHC |
wtrysk EFi |
87,00 mm × 84,10 mm |
10,5:1 |
306 KM (225 kW) przy 6300 obr/min |
390 N•m przy 3500 obr/min |
6,8 s |
250 km/h |
11,2 l / 100 km |
745i |
V8 4,4 l (4398 cm³), DOHC |
wtrysk EFi |
92,00 mm × 82,70 mm |
10,5:1 |
333 KM (245 kW) przy 6100 obr/min |
450 N•m przy 3600 obr/min |
6,3 s |
250 km/h |
10,9 l / 100 km |
750i |
V8 4,8 l (4799 cm³), DOHC |
wtrysk EFi |
93,00 mm × 88,30 mm |
10,5:1 |
367 KM (270 kW) przy 6300 obr/min |
490 N•m przy 3400 obr/min |
5,9 s |
250 km/h |
11,4 l / 100 km |
760i |
V12 6,0 l (5972 cm³), DOHC |
wtrysk EFi |
89,00 mm × 80,00 mm |
11,3:1 |
444 KM (327 kW) przy 6000 obr/min |
600 N•m przy 3950 obr/min |
5,5 s |
250 km/h |
13,4 l / 100 km |
Silniki wysokoprężne: |
730d |
R6 3,0 l (2993 cm³), DOHC, turbo |
wtrysk |
84,00 mm × 90,00 mm |
18,0:1 |
217 KM (160 kW) przy 4000 obr/min |
500 N•m przy 2000-2750 obr/min |
8,0 s |
235 km/h |
8,5 l / 100 km |
730d |
R6 3,0 l (2993 cm³), DOHC, turbo |
wtrysk |
84,00 mm × 90,00 mm |
17,0:1 |
231 KM (170 kW) przy 4000 obr/min |
520 N•m przy 2000-2750 obr/min |
7,8 s |
238 km/h |
8,2 l / 100 km |
740d |
V8 3,9 l (3901 cm³), DOHC, turbo |
wtrysk |
84,00 mm × 88,00 mm |
18,0:1 |
258 KM (189 kW) przy 4000 obr/min |
600 N•m przy 1900-2500 obr/min |
7,4 s |
250 km/h |
9,7 l / 100 km |
745d |
V8 4,4 l (4423 cm³), DOHC, turbo |
wtrysk |
87,00 mm × 93,00 mm |
17,0:1 |
300 KM (221 kW) przy 4000 obr/min |
700 N•m przy 1750-2500 obr/min |
6,8 s |
250 km/h |
9,5 l / 100 km |
745d |
V8 4,4 l (4423 cm³), DOHC, turbo |
wtrysk |
87,00 mm × 93,00 mm |
17,0:1 |
330 KM (242 kW) przy 3800 obr/min |
750 N•m przy 1900-2500 obr/min |
6,6 s |
250 km/h |
9,5 l / 100 km |
-
Podwozie
-
Zawieszenie przednie: podwójny wahacz poprzeczny, kolumna
resorująca, stabilizator poprzeczny
-
Zawieszenie tylne: podwójny wahacz poprzeczny, zawieszenie
pneumatyczne, stabilizator poprzeczny
-
Hamulce przód/tył:
-
ABS i ASR
-
Wymiary i ciężary
|