Strona główna           Historia           Cennik            Forum           Wstecz  

BMW E39


NOWOŚCI !!!

Strony pomocnicze!!!

www.wikipedia.pl

www.google.pl

www.bmw.pl

Inne strony!!!

www.zsz-gostyn.com.pl

 

Opis Modelu

Czwarta generacja BMW serii 5 nosi oznaczenie E39. Produkcja modelu rozpoczęła się latem 1995 roku. W 2003 roku wraz z zakończeniem produkcji E39 światło dzienne ujrzał następca czyli model E60. Wiosną 1997 roku rozpoczęto produkcje wersji kombi modelu E39, co skutkowało zakończeniem produkcji poprzedniej wersji serii 5 E34. W 2000 roku przeprowadzono drobny lifting modelu mający na celu odmłodzenie auta. Obejmował on takie detale jak lampy przednie (zamiast pomarańczowego kierunkowskazu wykorzystano mały okrągły kierunkowskaz o białym szkle i pomarańczowej barwie oraz soczewkowe reflektory z ringami typu "Angel Eyes"), lamp tylnych, halogenów przednich (okrągłe zamiast owalnych) i drobnymi zmianami w kształcie zderzaków. Wersja E39 było oferowana w dwóch wersjach nadwoziowych. Sedan z bagażnikiem o pojemności 460 l i półką na narzędzia umieszczona w klapie bagażnika. Wersja kombi oferowała 410 litrów pojemności bagażnika (1525 l przy złożonej kanapie tylnej). Bagażnik wersji Touring nie był zbyt duży, ale oferował regularne kształty przestrzeni bagażowej oraz często oferowany był z osobno otwieraną tylną szybą oraz z wysuwaną podłogą.

Wersja Specjalna

W 1998 roku BMW przy współpracy z "M GmbH" postanowiło wprowadzić wersję specjalną oznaczoną jako M5. Wersja oferowana była nie tylko jako sedan. Istniała również wersja Touring jednak w ilości kilku egzemplarzy, mająca być odpowiedzią BMW na Audi S6. Wyróżniała się od wersji "cywilnej" zmienionymi detalami. Przedni zderzak posiadał wielki wlot powietrza, tylny zderzak natomiast miejsce na sportowy układ wydechowy i delikatny dyfuzor. W oczy rzucały się również duże 18-calowe koła z aluminiowymi felgami, kryjącymi za sobą duże hamulce. Największą zaletą wersji M5 jest silnik. Miał on pojemność 4,9, osiągał moc 400 KM i moment obrotowy wynoszący równo 500 Nm. Wyniki te przekładały się również na osiągi. Przyśpieszenie do 100 km/h wynosiło 5,3 s. Wskazówka prędkościomierza zatrzymywała się przy 250 km/h (prędkość ograniczona elektronicznie – po zdjęciu ogranicznika auto mogło rozwijać prędkości rzędu 280 km/h).

Częste usterki

Choć BMW E39 było udanym modelem marki to nie uchronił się od usterek. Wszystkie silniki były wrażliwe na przegrzanie oraz często pękały obudowy termostatu. Chłodnice z czasem traciły szczelność i nadawały się do wymiany. Bolączką jest też poduszka podtrzymująca wał napędowy. Aluminiowe drążki i wahacze powodowały obniżenie masy auta i lepsze prowadzenie, ale przy mocnych uderzeniach (dziury, krawężniki) często ulegały uszkodzeniom. Z racji tylnego napędu auta często były wykorzystywane do zabawy, która mogła doprowadzać do uszkodzeń krzyżaka wału napędowego. Dużą uwagę trzeba zwrócić na sworznie wahaczy, które wybijają się na dziurawych drogach. Pojazdy z dużym przebiegiem mogą mieć luzy w maglownicy. Często spotykaną usterką są zaśniedziałe końcówki odprowadzające "masę" do nadwozia. Również nierzadko zdarzał się problem parujących reflektorów przednich. Niektóre E39 przed faceliftingiem miały problem z rdzewiejącą klapą tylną.


 

Dane techniczne

Wersja Silnik: Układ zasilania: Średnica × skok tłoka: St. sprężania: Moc maksymalna: Maks. moment obrotowy 0-100 km/h: V-max: Śr. zużycie paliwa
Silniki benzynowe:
520i

R6 2,0 l (1991 cm³), DOHC

wtrysk EFi

80,00 mm × 66,00 mm

11,0:1

150 KM (110 kW) przy 5900 obr/min

190 N•m przy 4200 obr/min

10,2 s

220 km/h

9,1 l / 100 km

520i

R6 2,2 l (2171 cm³), DOHC

wtrysk EFi

80,00 mm × 72,00 mm

10,7:1

169 KM (124 kW) przy 6100 obr/min

210 N•m przy 3500 obr/min

9,1 s

226 km/h

9,0 l / 100 km

523i

R6 2,5 l (2494 cm³), DOHC

wtrysk EFi

84,00 mm × 75,00 mm

10,5:1

170 KM (125 kW) przy 5500 obr/min

245 N•m przy 3950 obr/min

8,5 s

228 km/h

9,7 l / 100 km

525i

R6 2,5 l (2494 cm³), DOHC

wtrysk EFi

84,00 mm × 75,00 mm

10,5:1

192 KM (141 kW) przy 6000 obr/min

245 N•m przy 3500 obr/min

8,1 s

238 km/h

9,4 l / 100 km

528i

R6 2,8 l (2793 cm³), DOHC

wtrysk EFi

84,00 mm × 84,00 mm

10,2:1

194 KM (142 kW) przy 5300 obr/min

280 N•m przy 3950 obr/min

7,4 s

235 km/h

9,9 l / 100 km

530i

R6 3,0 l (2979 cm³), DOHC

wtrysk EFi

84,00 mm × 89,60 mm

10,2:1

231 KM (170 kW) przy 5900 obr/min

300 N•m przy 3500 obr/min

7,1 s

250 km/h

9,5 l / 100 km

535i

V8 3,5 l (3498 cm³), DOHC

wtrysk EFi

84,00 mm × 78,90 mm

10,0:1

235 KM (173 kW) przy 5700 obr/min

320 N•m przy 3300 obr/min

7,0 s

247 km/h

12,0 l / 100 km

535i

V8 3,5 l (3498 cm³), DOHC

wtrysk EFi

84,00 mm × 78,90 mm

10,0:1

244 KM (180 kW) przy 5800 obr/min

345 N•m przy 3800 obr/min

6,9 s

250 km/h

11,8 l / 100 km

540i

V8 4,4 l (4398 cm³), DOHC

wtrysk EFi

92,00 mm × 82,70 mm

10,0:1

286 KM (210 kW) przy 5700 obr/min

420 N•m przy 3900 obr/min

6,2 s

250 km/h

12,3 l / 100 km

M5

V8 4,9 l (4941 cm³), DOHC

wtrysk EFi

94,00 mm × 89,00 mm

11,0:1

400 KM (294 kW) przy 6600 obr/min

500 N•m przy 3800 obr/min

5,3 s

250 km/h

13,9 l / 100 km

Silniki wysokoprężne:
520d

R4 2,0 l (1951 cm³), DOHC, turbo

wtrysk

84,00 mm × 88,00 mm

19,0:1

136 KM (100 kW) przy 4000 obr/min

280 N•m przy 1750 obr/min

10,6 s

206 km/h

5,9 l / 100 km

525d

R6 2,5 l (2497 cm³), DOHC, turbo

wtrysk common rail

80,00 mm × 82,80 mm

17,5:1

162 KM (119 kW) przy 4000 obr/min

350 N•m przy 2000-2500 obr/min

8,9 s

219 km/h

6,7 l / 100 km

530d

R6 2,9 l (2926 cm³), DOHC, turbo

wtrysk common rail

84,00 mm × 88,00 mm

17,5:1

192 KM (135 kW) przy 4000 obr/min

390 N•m przy 1750-3000 obr/min

8,0 s

225 km/h

7,2 l / 100 km

525tds

R6 2,5 l (2496 cm³), DOHC, turbo

pompa wtryskowa

80,00 mm × 82,80 mm

22,0:1

143 KM (105 kW) przy 4600 obr/min

280 N•m przy 2200 obr/min

10,4 s

211 km/h

8,1 l / 100 km

Historia modelu

BMW E39 był produkowany z przeznaczeniem na jedenaście rynków: europejski, egipski, indonezyjski, meksykański, malezyjski, filipiński, rosyjski, tajlandzki, amerykański, wietnamski oraz południowoafrykański.

Rynek europejski

Model rok
1
9
9
5
1
9
9
6
1
9
9
7
1
9
9
8
1
9
9
9
2
0
0
0
2
0
0
1
2
0
0
2
2
0
0
3

520d

Sedan                  
Kombi                  

520i

M52 Sedan                  
Kombi                  
M54 Sedan                  
Kombi                  

523i

Sedan                  
Kombi                  

525d

Sedan                  
Kombi                  

525i

Sedan                  
Kombi                  

525td

Sedan                  

525tds

Sedan                  
Kombi                  

528i

Sedan                  
Kombi                  

530d

Sedan                  
Kombi                  

530i

Sedan                  
Kombi                  

535i

Sedan                  

540i

Sedan                  
Kombi                  

540iP

Sedan                  

M5

Sedan                  

Rynek egipski

Model rok
2
0
0
0
2
0
0
1
2
0
0
2
2
0
0
3

520i

Sedan        

525i

       

Rynek indonezyjski

Model rok
1
9
9
6
1
9
9
7
1
9
9
8
1
9
9
9
2
0
0
0
2
0
0
1
2
0
0
2
2
0
0
3

520i

Sedan                

525i

               

528i

               

530i

               

Rynek meksykański

Model rok
1
9
9
6
1
9
9
7
1
9
9
8
1
9
9
9
2
0
0
0

528i

Sedan          

540iP

         

Rynek malezyjski

Model rok
1
9
9
9
2
0
0
0
2
0
0
1
2
0
0
2
2
0
0
3

520i

Sedan          

523i

         

525i

         

528i

         

530i

         

Rynek filipiński

Model rok
1
9
9
7
1
9
9
8
1
9
9
9
2
0
0
0

523i

Sedan        

Rynek rosyjski

Model rok
1
9
9
9
2
0
0
0
2
0
0
1
2
0
0
2
2
0
0
3

523i

Sedan          

525i

         

528i

         

530i

         

Rynek tajlandzki

Model rok
1
9
9
7
1
9
9
8
1
9
9
9
2
0
0
0
2
0
0
1
2
0
0
2
2
0
0
3

523i

  Sedan              
2.4              

530i

             

Rynek amerykański

Model rok
1
9
9
5
1
9
9
6
1
9
9
7
1
9
9
8
1
9
9
9
2
0
0
0
2
0
0
1
2
0
0
2
2
0
0
3

525i

Sedan                  
Kombi                  

528i

Sedan                  
Kombi                  

530i

Sedan                  

540i

Sedan                  
Kombi                  

540iP

Sedan                  

M5

Sedan                  

Rynek wietnamski

Model rok
1
9
9
6
1
9
9
7
1
9
9
8
1
9
9
9
2
0
0
0
2
0
0
1
2
0
0
2
2
0
0
3

525i

Sedan                

528i

               

Rynek południowoafrykański

Model rok
1
9
9
5
1
9
9
6
1
9
9
7
1
9
9
8
1
9
9
9
2
0
0
0
2
0
0
1
2
0
0
2
2
0
0
3

523i

Sedan                  

528i

                 

540i

                 

540iP

                 

M5

                 

i - silnik benzynowy, d - silnik Diesla, P - wersja Protection (opancerzona)