Strona główna           Historia           Cennik            Forum           wstecz 

BMW E36


NOWOŚCI !!!

Strony pomocnicze!!!

www.wikipedia.pl

www.google.pl

www.bmw.pl

Inne strony!!!

www.zsz-gostyn.com.pl

 

 

BMW E36 – seria samochodów osobowych wprowadzonych na rynek w roku 1990 jako następca serii E30.

Samochody serii E36 były produkowane w różnych wersjach nadwozia: limuzyna (sedan), coupé, kompakt, kombi zwany w BMW touring, kabriolet oraz Top Cabrio Baur. W wersji sedan był produkowany do 1998 roku, kiedy na rynku pojawiła się seria E46, produkcję pozostałych wersji nadwozia zakończono w 1999 roku (z wyjątkiem wersji compact – koniec roku 2000).

Samochody serii BMW E36 występowały w kilku wersjach silnikowych: 1.6 (316i, M40) ; 1.6 (316i, M43); 1.8 (318i, M40); 1.8 (318i, M43); 1.8 (318is, M42); 1.9 (318is, M44); 2.0 (320i, M50); 2.0 (320i, M52); 2.5 (325i, M50); 2.5 (323i, M52); 2.8 (328i, M52). Silniki wysokoprężne: 1.7 (318tds, M41); 2.5 (325td, M51); 2.5 (325tds, M51). Wersje 2.5 oraz 2.8 dysponowały mocą od 143 (2,5tds) do 193 (2,8i) koni mechanicznych.

Najmocniejszą wersją BMW E36 było M3 (coupe, sedan lub cabriolet), dostępne z silnikiem S50 o pojemności 3.0L i mocy 286 KM oraz S50 o pojemności 3.2L i mocy 321 KM. Bmw 318 cabrio ma bagażnik takiej samej wielkości jak chrysler 300m.

Historia modelu

BMW E36 produkowano z przeznaczeniem na siedem rynków: europejski, indonezyjski, meksykański, malezyjski, tajlandzki, amerykański oraz południowoafrykański.

Rynek europejski

Data

Wersja

1989 listopad

325i sedan

1989 grudzień

318i M40 sedan

1990 styczeń

320i M50 sedan

1990 październik

325i coupe

1990 grudzień

316i M40 sedan

1991 styczeń

325td sedan

1991 luty

318is M42 coupe

320i M50B20 coupe

1992 marzec

M3 S50B30 coupe

1992 listopad

320i M50B20 kabriolet

1992 sierpień

325i M50B25 kabriolet

1993 luty

316i M43 sedan

318i M43 sedan

1993 marzec

316i coupe

325tds sedan

1993 maj

318is M42 sedan

1993 czerwiec

316i 1.6 compact

1993 listopad

318i kabriolet

M3 S50B30 kabriolet

1994 styczeń

318tds sedan

320i M52 coupe

1994 marzec

318tds compact

318ti M42 compact

1994 maj

320i kombi

320i M52 kabriolet

1994 czerwiec

M3 S50B30 sedan

1994 lipiec

323i coupe i sedan

328i M52B28 kabriolet, coupe i sedan

1994 październik

318tds kombi

328i M52B28 kombi

1994 listopad

318is M44 sedan

1995 styczeń

318ti M44 compact

1995 luty

318i kombi

318is M44 coupe

M3 S50B32 3.2 sedan

1995 marzec

323i kabriolet

M3 S50B32 3.2 coupe

1995 maj

316g compact

1995 lipiec

323i kombi

1995 październik

M3 S50B32 3.2 kabriolet

1996 wrzesień

316i kombi

1997 styczeń

323ti compact

1998 kwiecień

316i 1.9 compact

1998 wrzesień

zakończenie produkcji sedana

1999 maj

zakończenie produkcji coupe

1999 październik

zakończenie produkcji kabrioletu

2000 sierpień

zakończenie produkcji compactu

Rynek indonezyjski

Data

Wersja

1995 listopad

318i sedan

1996 kwiecień

323i sedan

1999 luty

zakończenie produkcji sedana

Rynek meksykański

Data

Wersja

1996 luty

328i sedan

1997 styczeń

323i sedan

1999 lipiec

zakończenie produkcji sedana

Rynek malezyjski

Data

Wersja

1994 wrzesień

318i sedan

1999 kwiecień

zakończenie produkcji sedana

Rynek tajlandzki

Data

Wersja

1993 kwiecień

325i sedan

1993 grudzień

318i sedan

1996 październik

323i 2.4 sedan

1999 kwiecień

zakończenie produkcji sedana

Rynek amerykański

Data

Wersja

1990 październik

325i sedan

1990 listopad

325is coupe

1991 listopad

318i M42 sedan

318is M42 coupe

1992 wrzesień

320i sedan

1992 listopad

325i kabriolet

1993 październik

318i M42 kabriolet

1993 listopad

M3 coupe 3.0 S50B30 (US-spec)

1994 maj

318ti M42 compact

328i coupe

1994 czerwiec

328i kabriolet

1995 luty

328i sedan

1995 luty

325is coupe

1995 maj

318is M44 coupe

318ti M44 compact

1995 czerwiec

318i M44 sedan

1995 wrzesień

318i M44 kabriolet

1995 październik

M3 3.2 coupe S52B32

1996 styczeń

M3 3.2 sedan S52B32

1996 grudzień

323i coupe

1997 styczeń

323i kabriolet

1997 październik

M3 3.2 kabriolet S52B32

1998 czerwiec

zakończenie produkcji sedana

1999 maj

zakończenie produkcji coupe

1999 lipiec

zakończenie produkcji compactu

1999 wrzesień

zakończenie produkcji kabrioletu

Rynek południowoafrykański

Data

Wersja

1991

316i sedan

320i sedan

325i sedan

1992

318i M42 sedan

318i M43 sedan

325i coupe

325i kabriolet

M3 coupe

1994 czerwiec

zakończenie produkcji coupe

1995 luty

328i kabriolet

1995 lipiec

328i sedan

1996 luty

318is sedan

325tds sedan

1996 marzec

323i sedan

1996 listopad

M3 3.2 sedan

1998 listopad

zakończenie produkcji sedana

1999 wrzesień

zakończenie produkcji kabrioletu

Dane techniczne

Wersja

Silnik:

Układ zasilania:

Średnica × skok tłoka:

St. sprężania:

Moc maksymalna:

Maks. moment obrotowy

0-100 km/h:

V-max:

Silniki benzynowe:

316i

R4 1,6 l (1596 cm³), SOHC

wtrysk

84,00 mm × 72,00 mm

9,7(9,1):1

102(100) KM (75(73) kW) przy 5500 obr/min

150(141) N•m przy 3900(4250) obr/min

12,7(13,0) s

195(192) km/h

318i

R4 1,8 l (1796 cm³), SOHC

wtrysk

84,00 mm × 81,00 mm

9,7(8,8):1

115(113) KM (85(83) kW) przy 5500 obr/min

168(162) N•m przy 3900(4250) obr/min

11,3(11,5) s

198(196) km/h

318iS

R4 1,8 l (1796 cm³), DOHC

wtrysk Bo Mot

84,00 mm × 81,00 mm

10,0:1

140 KM (103 kW) przy 6000 obr/min

175(180) N•m przy 4500(4300) obr/min

10,2 s

213 km/h

320i

R6 2,0 l (1991 cm³), DOHC

wtrysk

80,00 mm × 66,00 mm

11,0:1

150 KM (110 kW) przy 5900 obr/min

190 N•m przy 4200 obr/min

9,8 s

214 km/h

323i

R6 2,5 l (2494 cm³), DOHC

wtrysk

84,00 mm × 75,00 mm

10,5:1

170 KM (125 kW) przy 5500 obr/min

245 N•m przy 3950 obr/min

8,0 s

227 km/h

325i

R6 2,5 l (2494 cm³), DOHC

wtrysk Bo ME-Mot

84,00 mm × 75,00 mm

10,5:1

192 KM (141 kW) przy 5900 obr/min

245 N•m przy 4700 obr/min

8,0 s

233 km/h

325iS

R6 2,5 l (2494 cm³), DOHC

wtrysk Bo ME-Mot

84,00 mm × 75,00 mm

10,5:1

192 KM (141 kW) przy 5900 obr/min

245 N•m przy 4700 obr/min

7,8 s

206 km/h

328i

R6 2,8 l (2793 cm³), DOHC

wtrysk

84,00 mm × 84,00 mm

10,2:1

193 KM (142 kW) przy 5300 obr/min

280 N•m przy 3950 obr/min

7,3 s

236 km/h

M3

R6 3,0 l (2990 cm³), DOHC

wtrysk Bo Mot

86,00 mm × 85,80 mm

10,9:1

286 KM (210 kW) przy 7000 obr/min

320 N•m przy 3600 obr/min

6,0 s

250 km/h

M3 Evo

R6 3,2 l (3201 cm³), DOHC

wtrysk Bo Mot

86,40 mm × 91,00 mm

11,3:1

321 KM (236 kW) przy 7400 obr/min

350 N•m przy 3250 obr/min

5,5 s

254 km/h

M3 GT

R6 3,0 l (2990 cm³), DOHC

wtrysk Bo Mot

86,00 mm × 85,80 mm

10,8:1

295 KM (217 kW) przy 7000 obr/min

323 N•m przy 3900 obr/min

5,9 s

250 km/h

M3 (USA)

R6 3,0 l (2990 cm³), DOHC

wtrysk

86,00 mm × 85,80 mm

10,5:1

243 KM (179 kW) przy 6000 obr/min

305 N•m przy 4250 obr/min

6,0 s

220 km/h

Silniki wysokoprężne:

318 tds

R4 1,7 l (1665 cm³), SOHC, turbo

pompa Bosch

80,00 mm × 83,00 mm

22,0:1

90 KM (66 kW) przy 4400 obr/min

190 N•m przy 2000 obr/min

13,5 s

183 km/h

325 td

R6 2,5 l (2498 cm³), SOHC, turbo

pompa Bosch

80,00 mm × 83,00 mm

22,0:1

115 KM (85 kW) przy 4800 obr/min

222 N•m przy 1900 obr/min

11,4 s

198 km/h

325 tds

R6 2,5 l (2498cm³), SOHC, turbo

pompa Bosch

80,00 mm × 83,00 mm

22,0:1

143 KM (105 kW) przy 4800 obr/min

265 N•m przy 2200 obr/min

10,1 s

210 km/h