Strona główna           Historia           Cennik            Forum           Wstecz  

BMW E34


NOWOŚCI !!!

Strony pomocnicze!!!

www.wikipedia.pl

www.google.pl

www.bmw.pl

Inne strony!!!

www.zsz-gostyn.com.pl

 

BMW E34 - trzecia z kolei generacja BMW serii 5, następca BMW E28. BMW E34 zaprezentowana została w 1987 roku (a nie jak wiele źródeł podaje - w 1988 roku). Z początku paleta silnikowa była ograniczona do pięciu silników:

  • M20B25 520i i 525i (napędzane paskiem rozrządu) - odpowiednio 129KM i 170KM

  • M30B35 530i oraz 535i - 188(197 bez katalizatora)/211(220) KM

  • M21D24 524td - 115KM

Samochód ten uznawany był za jeden z najbezpieczniejszych w swojej klasie za sprawą zamontowanych poduszek powietrznych dla kierowcy i pasażera, ABS-owi i solidnej konstrukcji. Sztywność skrętna nadwozia wzrosła w stosunku do poprzedniego modelu E28 o 70%, natomiast sztywność giętna o 34%. Samochód spełniał ówczesne amerykańskie normy bezpieczeństwa tj. po uderzeniu przodem w sztywną barierę przy prędkości 56 km/h (35 mil) oraz uderzeniu w tył przy prędkości 48 km/h (30 mil) wszystkie drzwi dały otworzyć się bez użycia narzędzi, a przedział pasażerski pozostał nienaruszony. Droga hamowania z prędkości 100 km/h wynosiła 40 metrów, co stanowiło najlepszy wynik wśród samochodów produkcyjnych typu sedan w roku 1990. W maju 1990 roku zastąpiono jednostki M20 (12 zaworowe) na M50 (24 zawory, napędzane łańcuchem rozrządu) modelach 520i (150 KM) i 525i (192 KM). Od jesieni 1992 roku dostępne były silniki V8 (M60B30, 3 litry/160 kW i M60B40, 4 litry/210 kW).

W E34 występują trzy silniki diesla:

  • 524td (M21D24, 2,4 l/115 KM) do 1991 r.,

  • 525tds (M51D25, 2,5 l/143 KM)

  • 525td (M51D25, 2,5 l/115 KM) od 1993 roku.

Wiele z silników E34 zostało nagrodzone w prestiżowym konkursie Engine Of The Year (EOTY).

Ciekawostką było wyprodukowanie wersji 518g - fabrycznie zasilanej instalacją gazową.

Skrzynie były manualne i automatyczne (produkowane przez firmę ZF). Manualne posiadały 5 przełożeń, jedynie wersja 540 (bardzo rzadko spotykana) - 6 biegów. Automaty: 4 biegowe (4HPxx) oraz 5 biegowe (5HPxx)

W 1991 roku wprowadzono wersję iX - z napędem na 4 koła. Dostępne były 2 nadwozia sedan i kombi. Do napędu posłużył silnik M50B25 2,5 192KM. Była możliwość wyboru między skrzynią automatyczną i manualną.

W 1991 roku wszystkie E34 otrzymały wewnętrzne chłodzenie powietrzne tylnych tarcz hamulcowych.

We wrześniu 1991 roku rozpoczęto produkcję wersji nadwoziowej kombi touring z unikalnym wtedy podwójnym szyberdachem. Od 1988 w sprzedaży była także wersja M5.

BMW E34 przeszło dwa faceliftingi, pierwszy we wrześniu 1992 roku, gdy zmieniono lusterka. Standardowo dla wszystkich modeli wprowadzono poduszkę powietrzną kierowcy i ABS. W silnikach M50 zastosowano system zmiennych faz rozrządu VANOS, a skrzynie automatyczne 4 biegowe, zastąpiono 5 biegowymi. Drugi miał miejsce w połowie 1994 roku, zmieniono wówczas przednią atrapę (grill, tzw. nerki) na tzw. szeroki. Dodano drugi air-bag standardowo dla wszystkich wersji.

E34 odznacza się wysoką niezawodnością

Historia modelu

BMW E34 był produkowany z przeznaczeniem na pięć rynków: europejski, japoński, tajlandzki, amerykański oraz południowoafrykański.

Rynek europejski

Model rok
1
9
8
7
1
9
8
8
1
9
8
9
1
9
9
0
1
9
9
1
1
9
9
2
1
9
9
3
1
9
9
4
1
9
9
5
1
9
9
6

518g

Kombi                    

518i

M40 Sedan                    
Kombi                    
M43 Sedan                    
Kombi                    

520i

M20 Sedan                    
M50 Sedan                    
Kombi                    

524td

Sedan                    

525i

M20 Sedan                    
M50 Sedan                    
Kombi                    

525ix

Sedan                    
Kombi                    

525td

Sedan                    
Kombi                    

525tds

Sedan                    
Kombi                    

530i

M30 Sedan                    
M60 Sedan                    
Kombi                    

535i

Sedan                    

540i

Sedan                    
Kombi                    

M5

3.6 Sedan                    
3.8 Sedan                    
Kombi                    

Rynek japoński

Model rok
1
9
8
7
1
9
8
8
1
9
8
9
1
9
9
0
1
9
9
1
1
9
9
2
1
9
9
3
1
9
9
4
1
9
9
5

520i

Sedan                  

525i

M20                  
M50                  

535i

                 

M5

3.6                  
3.8                  

Rynek tajlandzki

Model rok
1
9
9
0
1
9
9
1
1
9
9
2
1
9
9
3
1
9
9
4
1
9
9
5
1
9
9
6

520i

Sedan              

Rynek amerykański

Model rok
1
9
8
8
1
9
8
9
1
9
9
0
1
9
9
1
1
9
9
2
1
9
9
3
1
9
9
4
1
9
9
5
1
9
9
6

520i

M20 Sedan                  
M50 Sedan                  
Kombi                  

530i

Sedan                  
Kombi                  

535i

Sedan                  

540i

Sedan                  

M5

3.6 Sedan                  

Rynek południowoafrykański

Model rok
1
9
8
8
1
9
8
9
1
9
9
0
1
9
9
1
1
9
9
2
1
9
9
3
1
9
9
4
1
9
9
5
1
9
9
6

520i

Sedan                  

525i

M20                  
M50                  

530i

                 

535i

                 

540i

                 

M5

3.6                  

Sukces

BMW E34 było dużym sukcesem rynkowym. Łącznie sprzedano 1.331.056 samochodów. We wszystkich krajach Europy można do dzisiaj zaobserwować jeszcze wiele tych modeli dzięki jakości oraz bardzo niskiej awaryjności silników E34. Jakość wykonania całego samochodu była zawsze bardzo wysoka. W styczniu 1988 podczas wprowadzenia BMW E34 do sprzedaży uważano, ze jest nowoczesne optycznie oraz technicznie. Nawet dzisiaj samochód uważany jest za bardzo komfortowy. Wielu fanów BMW jest zdania, ze BMW E34 to jeden z najlepszych samochodów jakie BMW w ogóle wprowadziło na rynek. Najbardziej poszukiwane są modele po ostatnim facelifcie w maju 1994, a najbardziej poszukiwanymi silnikami są 525tds (143 KM, 260 Nm) oraz 525i (192 KM, 245Nm). Najchętniej w wersji Touring (kombi) produkowanej od września 1991 do listopada 1996.

Silniki

BMW Alpina

W 1991 roku firma Alpina wypuściła model Alpina B10 Biturbo bazujący na BMW 535i serii E34. Silnik ten wspomagany przez dwie turbosprężarki osiągał moc 360 KM i pozwalał rozpędzić Alpinę do 291 km/h. W 1993 roku Alpina B10 BiTurbo kosztowała 160 000 DM.

  • Podwozie

    • Zawieszenie przednie: wahacz poprzeczny, amortyzator teleskopowy

    • Zawieszenie tylne: wahacz wzdłużny, sprężyna śrubowa

    • Hamulce przód/tył: tarczowe/tarczowe

    • ABS

  • Wyposażenie standardowe

    • radiomagnetofon wraz z 6 głośnikami

    • dwustrefowe ogrzewanie

    • poduszka powietrzna kierowcy (po 1990 r.)

    • ABS

    • wspomaganie kierownicy

    • centralny zamek (w tym zamek bagażnika oraz wlewu paliwa)

    • elektrycznie sterowane lusterka

  • Wyposażenie dodatkowe

    • komputer pokładowy

    • zmieniarka CD

    • tempomat

    • kontrola trakcji (ASC, ASC+T)

    • siedzenia oraz lusterka z pamięcią ustawienia

  • Wymiary i ciężary

    • Rozstaw osi: 2761 mm

    • Rozstaw kół przód/tył: 1470/1495 mm

    • Ciężar własny: 1445-1720 kg

    • DMC: 1955-2280 kg

    • Pojemność bagażnika: 460 dm3 (sedan), 460/1450 dm3 (touring)

    • Pojemność zbiornika paliwa: 80-110 litrów