Strona główna           Historia           Cennik            Forum           wstecz 

BMW E32


NOWOŚCI !!!

Strony pomocnicze!!!

www.wikipedia.pl

www.google.pl

www.bmw.pl

Inne strony!!!

www.zsz-gostyn.com.pl

 

BMW E32 – rodzina samochodów serii 7 produkowana przez BMW w latach 1986-1994. Samochód dostępny był jako luksusowy 4-drzwiowy sedan. Wyprodukowano 311.068 egzemplarzy modelu.

Historia

W 1986 rozpoczęto produkcję BMW E32, drugiej generacji BMW serii 7, następcy BMW E23. Na rynek E32 weszło wyposażone w najnowocześniejsze technologie tamtych lat. Najlepiej wyposażone wersje posiadały: telefon, lodówkę, podgrzewane zamki, elektroniczny system kontroli trakcji i system wzmacniający docisk wycieraczek do szyby przedniej przy wyższych prędkościach, dwustrefową klimatyzację, elektrycznie sterowane fotele przednie (wraz z pamięcią ustawień dla kilku kierowców), elektryczną tylną kanapą (łącznie z elektrycznymi zagłówkami), podgrzewanie wszystkich foteli (łącznie z oparciami), EDC – system zmiany twardości zawieszenia, PDC – system wspomagający parkowanie (parktronic), serwo-tronic – system zwiększający twardość układu kierowniczego wraz ze wzrostem prędkości, tempomat, webasto – ogrzewanie postojowe, fotochromatyczne lusterko wewnętrzne, domykanie klapy bagażnika, elektryczne rolety szyb tylnych, worek na narty, kompletne wykończenie wnętrza skórą (łącznie z tunelem środkowym, boczkami czy deską rozdzielczą), drewniane listwy wewnętrzne, dyferencjał o zwiększonej sile tarcia (tzw. szpera – 25%), podgrzewane dysze spryskiwaczy szyby przedniej, spryskiwacze przednich reflektorów oraz halogenów, elektryczną regulację kolumny kierowniczej, podgrzewanie przedniej szyby, podwójne szyby (zapewniające lepszą izolację cieplną oraz wyciszenie wnętrza auta), moduł komfortu – automatyczne domykanie szyb oraz szyberdachu po zamknięciu samochodu, OBC – komputer pokładowy pokazujący wiele parametrów dotyczących pracy samochodu oraz inne dodatki – w tym modelu BMW montowało na życzenie klienta całe dostępne wyposażenie (oczywiście za niemałą dopłatą).

Samochód jak na swoje czasy był bardzo nowoczesny i naszpikowany elektroniką. Silniki były bardzo wytrzymałe (szczególnie silniki M30 – odpowiednio serwisowane wytrzymywały przebiegi powyżej 600 tys. km). Wprowadzone w 1992 silniki M60 V8 były bardzo nowoczesne (w całości wykonane z aluminium, 4 zawory na cylinder, pełny, sekwencyjny wtrysk paliwa, hydrauliczne kasowanie luzów rozrządu oraz łańcuchów), jednak były delikatniejsze od rzędowych szóstek M30. Najmocniejszy w gamie silników – V12 charakteryzował się wysoką trwałością, kulturą pracy, dużą mocą i momentem obrotowym oraz wysokim zużyciem paliwa (powyżej 20 l/100 km w warunkach miejskich).

W Europie można było zamówić wersje bez skóry czy wielu innych dodatków, które w wersji na rynek amerykański były standardem. Samochód także oferowano w wersji z powiększonym rozstawem osi o 11,4 cm (iL). Paletę silnikową E32 stanowiły same silniki benzynowe o pojemnościach: 3,0 l R6(730i), 3,0 l V8(730i) 3,5 l R6(735i), 4,0 l V8(740i) i 5,0 l V12(750i). E32 odznacza się dużą niezawodnością.

BMW E32 dostępne było w następujących kolorach:

  • Alpinweiss

  • Atlantisblau

  • Mineralblau

  • Nauticgrün

  • Schwarz

  • Tizianrot

  • Vulkangrau

  • Weinrot

  • Brokatrot Metallic

  • Bronzitbeige Metallic

  • Burgundrot Metallic

  • Calypsorot Metallic

  • Cirrusblau Metallic

  • Delphin Metallic

  • Diamantschwarz Metallic

  • Gletscherblau Metallic

  • Granitsilber Metallic

  • Islandgrün Metallic

  • Kaschmirbeige Metallic

  • Lachssilber Metallic

  • Lazurblau Metallic

  • Luxorbeige Metallic

  • Malachitgrün Metallic

  • Orientblau Metallic

  • Royalblau Metallic

  • Sterlingsilber Metallic

oraz każdy kolor z palety BMW na zamówienie klienta. Na zamówienie produkowane były wersje Individual – konfigurowane przez klienta.

Rynki sprzedaży

BMW E32 produkowano z przeznaczeniem na cztery rynki: europejski, japoński, amerykański i południowoafrykański.

Rynek europejski

Model rok
1
9
8
5
1
9
8
6
1
9
8
7
1
9
8
8
1
9
8
9
1
9
9
0
1
9
9
1
1
9
9
2
1
9
9
3
1
9
9
4

730i

M30 Sedan                    
M60                    

730iL

M30                    
M60                    

735i

                   

735iL

                   

740i

                   

740iL

                   

750i

                   

750iL

                   

Rynek japoński

Model rok
1
9
8
6
1
9
8
7
1
9
8
8
1
9
8
9
1
9
9
0
1
9
9
1
1
9
9
2
1
9
9
3
1
9
9
4

730i

M30 Sedan                  
M60                  

735i

                 

735iL

                 

740i

                 

740iL

                 

750i

                 

750iL

                 

Rynek amerykański

Model rok
1
9
8
6
1
9
8
7
1
9
8
8
1
9
8
9
1
9
9
0
1
9
9
1
1
9
9
2
1
9
9
3
1
9
9
4

735i

Sedan                  

735iL

                 

740i

                 

740iL

                 

750iL

                 

Rynek południowoafrykanski

Model rok
1
9
8
7
1
9
8
8
1
9
8
9
1
9
9
0
1
9
9
1
1
9
9
2
1
9
9
3
1
9
9
4

730i

M30 Sedan                
M60                

735i

               

740i

               

750iL

               

BMW Alpina

W 1992 firma tuningująca BMW – Alpina wprowadziła na rynek model Alpina B11 będący odpowiednikiem BMW E32. Model ten otrzymał sportowo zestrojone zawieszenie, bodykit, aluminiowe felgi Alpina i sinik i pojemności 3,5 litra osiągający moc 254 KM. Alpina B11 rozpędza się do 245 km/h. W 1993 na rynek wszedł BMW Alpina B11 4.0 z silnikiem o pojemności 3982 cm³ i mocy 315 KM, który pozwalał B11 osiągać prędkość ponad 260 km/h, zaś przyspieszenie 0-100 km/h trwało 6 sekund.

Alpina B11 posiadała m.in.:

  • ABS

  • bodykit Alpina

  • podgrzewane lusterka i klamki

  • elektryczne sterowanie szyb z przodu i z tyłu

  • poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera

  • nową, czteroramienną kierownicę

  • antenę wmocowaną w tylną szybę

  • srebrną tabliczkę producenta z indywidualnym numerem

Najlepszym modelem Alpiny był wprowadzony na rynek model Alpina B12 5.0, która posiadała pięciolitrowy, dwunastocylindrowy silnik o mocy 350 KM, dzięki któremu samochód osiągał około 275 km/h. B12 posiadała m.in.:

  • kontrolę stabilizacji i trakcji ASC + T

  • ABS

  • EML

  • bodykit Alpina

  • nową, czteroramienną kierownicę Alpina

  • przyciemniane szyby

  • spryskiwacze przednich reflektorów

  • ogrzewane lusterka i klamki

  • system antywłamaniowy

  • poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera

  • sportowe, elektronicznie regulowane siedzenia z pamięcią trzech ustawień

  • wnętrze wyłożone skórą

  • ogrzewane przednie fotele

  • cyfrowe wskaźniki temperatury oleju

  • dwustrefową klimatyzację

  • radio BMW BAVARIA z systemem głośników

  • antenę wbudowaną w tylną szybę

  • srebrną tabliczkę producenta z indywidualnym numerem

Szczegółowe dane techniczne

Dane techniczne

Wersja Silnik: Układ zasilania: Średnica × skok tłoka: St. sprężania: Moc maksymalna: Maks. moment obrotowy 0-100 km/h: V-max:
Silniki benzynowe:
730i

R6 3,0 l (2986 cm³), SOHC

wtrysk Bo Mot

89,00 mm × 80,00 mm

9,2:1

197 KM (145 kW) przy 5800 obr/min

275 N•m przy 4000 obr/min

9,3 s

225 km/h

730i

V8 3,0 l (2997 cm³), DOHC

wtrysk

84,00 mm × 67,60 mm

10,5:1

218 KM (160 kW) przy 5800 obr/min

290 N•m przy 4500 obr/min

8,3 s

233 km/h

735i

R6 3,4 l (3430 cm³), SOHC

wtrysk Bo Mot

92,00 mm × 86,00 mm

9,2:1

220 KM (162 kW) przy 5700 obr/min

315 N•m przy 4000 obr/min

7,8 s

238 km/h

740i

V8 4,0 l (3982 cm³), DOHC

wtrysk

89,00 mm × 80,00 mm

10,0:1

286 KM (210 kW) przy 5800 obr/min

400 N•m przy 4500 obr/min

7,4 s

240 km/h

750i

V12 5,0 l (4988 cm³), SOHC

wtrysk Bo Mot

84,00 mm × 75,00 mm

8,8:1

300 KM (220 kW) przy 5200 obr/min

450 N•m przy 4100 obr/min

7,4 s

249 km/h

  • Podwozie

    • Zawieszenie przednie: wahacz poprzeczny, amortyzator teleskopowy

    • Zawieszenie tylne: wahacz wzdłużny, sprężyna śrubowa

    • Hamulce przód/tył: tarczowe/tarczowe

    • ABS i ASR

  • Wymiary i masy

    • Rozstaw kół przód/tył: 1530/1558 mm

    • DMC: 2130-2380 kg

    • Pojemność bagażnika: 500 dm3