Strona główna           Historia           Cennik            Forum           wstecz

BMW E30


NOWOŚCI !!!

Strony pomocnicze!!!

www.wikipedia.pl

www.google.pl

www.bmw.pl

Inne strony!!!

www.zsz-gostyn.com.pl

 

 

BMW E30 – samochód osobowy produkowany przez firmę BMW w latach 1982-1994. Znany pod rynkową nazwą "BMW serii 3". Ten model BMW był dostępny w wielu odmianach nadwoziowych i silnikowych, z których najsłabszą odmianą jest 324d, a najmocniejszą M3. BMW E30 było też dostępne w wersji z napędem na 4 koła (BMW 325ix).

E30 było dobrze zabezpieczone przed korozją, do wad auta można zaliczyć: mało miejsca na nogi na tylnej kanapie i dość nieduże bagażniki (około 400 litrów w zależności od wersji). Model M3 E30 w przeciągu niecałych 5 lat startów zdobył ponad 50 tytułów oraz 1500 pojedynczych zwycięstw co czyni go najbardziej utytułowanym samochodem klasy GT na świecie.

Rzadkie były także wersje: 325i (M20), 318is (M42, wyprodukowany w ilości 41234 sztuk, model ten był pierwszym masowo produkowanym BMW z silnikiem szesnastozaworowym) oraz 320is (S14, tzw. włoska m-ka (italo M3), wyprodukowana w liczbie 3748 sztuk - 2542 dwudrzwiowych i 1206 czterodrzwiowych - tylko na rynek włoski i portugalski). Dostęp na rynku wtórnym do aut z tymi silnikami jest mocno ograniczony, przez co ich ceny stale idą w górę.

Historia modelu

BMW E30 produkowano z przeznaczeniem głównie na cztery rynki: europejski, japoński, amerykański oraz południowoafrykański.

Rynek europejski

Data Wersja
1981 grudzień 323i M20 coupe 2D
1982 styczeń 320i M20 coupe 2D
1982 marzec 316 M10 coupe 2D
1982 marzec 318i M10 coupe 2D
1983 styczeń 320i M20 sedan 4D
323i M20 sedan 4D
1983 luty 318i M10 sedan 4D
1983 marzec 316 M10 sedan 4D
1985 styczeń 325e M20 sedan 4D i coupe 2D
1985 luty 325ix M20 sedan 2D
1985 marzec 325i M20 sedan 4D i coupe 2D
1985 kwiecień 324d M21 sedan 4D
1985 lipiec 325i M20 kabriolet
M3 S14 coupe 2D
1985 listopad 325ix M20 sedan 4D
1986 kwiecień 320i M20 kabriolet
1986 wrzesień zakończenie produkcji 323i
1987 styczeń 318i M40 sedan 4D
1987 luty 324td M21 sedan 4D
1987 kwiecień 318i M40 coupe 2D
1987 lipiec 316i M10 sedan 4D
325i M20 kombi
1987 wrzesień 316i M10 coupe 2D
320is S14 sedan 4D
1987 listopad 320is S14 coupe 2D
1988 styczeń 320i M20 kombi
324td M21 kombi
325ix M20 kombi
1988 maj 316i M40 sedan 4D i coupe 2D
1988 czerwiec M3 S14 kabriolet
1988 lipiec zakończenie produkcji 316
1989 luty 318i M40 kombi
318is M42 coupe 2D
1990 lipiec 318i M40 kabriolet
1991 kwiecień zakończenie produkcji sedana 4D
1991 maj zakończenie produkcji coupe 2D
1991 czerwiec 316i kombi
1993 kwiecień zakończenie produkcji kabrioletu
1994 luty zakończenie produkcji kombi

Rynek japoński

Data Wersja
1983 styczeń 318i M10 coupe 2D
1983 grudzień 325e sedan 4D
1984 listopad 318i M10 sedan 4D
1985 styczeń 325e coupe 2D
1986 luty M3 coupe 2D
1986 październik 320i sedan 4D i coupe 2D
325i coupe 2D
325ix sedan 4D
1986 listopad 325i sedan 4D i kabriolet
1987 czerwiec 318i M40 coupe 2D
1987 lipiec 320i kabriolet
1987 październik 318i M40 coupe 2D
1987 listopad 325i kombi
1991 kwiecień zakończenie produkcji sedana sedan 4D i coupe 2D
1992 grudzień zakończenie produkcji kabrioletu
1993 kwiecień zakończenie produkcji kombi

Rynek amerykański

Data Wersja
1982 maj 318i coupe 2D
1983 lipiec 325e coupe 2D
1984 lipiec 318i M10 sedan 4D
1984 sierpień 325e sedan 4D
1986 październik 325i kabriolet
1986 listopad 325i sedan 4D i coupe 2D
1986 grudzień M3 coupe 2D
1987 lipiec 325ix sedan 4D i coupe 2D
1989 listopad 318is coupe 2D
1990 marzec 318i M42 sedan 4D
1990 lipiec 318i kabriolet
1991 kwiecień zakończenie produkcji sedana sedan 4D i coupe 2D
1993 styczeń zakończenie produkcji kabrioletu

Rynek południowoafrykański

Data Wersja
1983 318i M10 sedan 4D i coupe 2D
320i sedan 4D i coupe 2D
323i sedan 4D i coupe 2D
1985 316 sedan 4D i coupe 2D
325i sedan 4D i coupe 2D
1987 318i M40 sedan 4D i coupe 2D
1988 316i sedan 4D i coupe 2D
1992 zakończenie produkcji coupe 2D
1994 zakończenie produkcji sedana 4D

Wersje silnikowe

Europa

  • 1982-1988 316 - 1,6 l / 1,8 l , 90 KM

  • 1987-1991 316i - 1.6 l, 102 KM

  • 1984-1987 318i - 1.8 l, 105 KM

  • 1987-1991 318i - 1.8 l, 115 KM

  • 1989-1991 318is - 1.8 l, 136 KM

  • 1984-1985 320i - 2.0 l, 125 KM

  • 1985-1991 320i - 2.0 l, 129 KM

  • 1987-1990 320is - 2.0 l, 192 KM - tak zwane włoskie M3 (Italo M3)

  • 1981-1986 323i - 2.3 l, 150 KM

  • 1985-1991 325i - 2.5 l, 170 KM

  • 1987-1991 325iX - 2.5 l, 170 KM

  • 1986-1988 M3 - 2.3 l, 200 KM

  • 1989-1991 M3 Evo - 2.3 l, 215 KM

  • 1989-1991 M3 Evo II- 2.5 l, 238KM

  • 1985-1990 324d - 2.4 l, 86 KM

  • 1987-1990 324td - 2.4 l, 115 KM

Inne rynki

  • 1984-1985 318i - 1.8 l, 101 KM - Ameryka Północna

  • 1991 318iS - 1.8 l, 134 KM - Ameryka Północna

  • 1984-1991 325e - 2.7 l, 121 KM - Ameryka Północna

  • 1986-1991 325es - 2.7 l, 121 KM - Ameryka Północna

  • 1987-1991 325i/is - 2.5 l, 168 KM - Ameryka Północna

  • 1988-1991 325ix - 2.5 l, 168 KM - Ameryka Północna

  • 1988-1991 M3 - 2.3 l, 192 KM - Ameryka Północna

  • 1984-1990 333i - 3.2 l, 197 KM - Afryka Południowa

Dane techniczne

Wersja Silnik: Układ zasilania: Średnica × skok tłoka: St. sprężania: Moc maksymalna: Maks. moment obrotowy 0-100 km/h: V-max:
Silniki benzynowe:
316 R4 1,8 l (1767 cm³), SOHC gaźnik Pierburg 4/2 BE 89,00 mm × 71,00 mm 9,5:1 89 KM (66 kW) przy 5500 obr/min 140 N•m przy 4000 obr/min b/d 175 km/h
316i R4 1,6 l (1596 cm³), SOHC wtrysk Bo Mot 84,00 mm × 72,00 mm 9,0:1 104 KM (77 kW) przy 5500 obr/min 145 N•m przy 4250 obr/min 10,1 s 180 km/h
318i R4 1,8 l (1767 cm³), SOHC wtrysk Bo L-Jet 89,00 mm × 71,00 mm 10,0:1 104 KM (77 kW) przy 5800 obr/min 145 N•mprzy 4500 obr/min 10,9 s 183 km/h
318i R4 1,8 l (1796 cm³), SOHC wtrysk Bo Mot 84,00 mm × 81,00 mm 8,8:1 113 KM (83 kW) przy 5500 obr/min 162 N•m przy 4250 obr/min 10,8 s 191 km/h
318iS R4 1,8 l (1796 cm³), DOHC wtrysk Bo Mot 84,00 mm × 81,00 mm 10,0:1 136 KM (100 kW) przy 6000 obr/min 172 N•m przy 4600 obr/min 9,4 s 207 km/h
320i R6 2,0 l (1991 cm³), SOHC wtrysk Bo L-Jet 80,00 mm × 66,00 mm 9,8:1 129 KM (92 kW) przy 5800 obr/min 164 N•m przy 4000 obr/min 9,8 s 200 km/h
320iS R4 2,0 l (1991 cm³), DOHC wtrysk Bo ML-Mot 93,40 mm × 72,65 mm 10,8:1 192 KM (141 kW) przy 6900 obr/min 210 N•m przy 4900 obr/min 7,5 s 231 km/h
323i R6 2,3 l (2316 cm³), SOHC wtrysk Bo L-Jet 80,00 mm × 76,80 mm 9,8:1 139 KM (102 kW) przy 5300 obr/min 205 N•m przy 4000 obr/min 8,8 s 202 km/h
325i R6 2,5 l (2494 cm³), SOHC wtrysk Bo ME-Mot 84,00 mm × 75,00 mm 9,7:1 170 KM (125 kW) przy 6250 obr/min 226 N•m przy 4250 obr/min 7,7 s 222 km/h
325iS R6 2,7 l (2693 cm³), SOHC wtrysk Bo ME-Mot 84,00 mm × 81,00 mm 9,8:1 198 KM (145 kW) przy 5800 obr/min 265 N•m przy 4000 obr/min 7,5 s 225 km/h
325e R6 2,7 l (2693 cm³), SOHC wtrysk Bo Mot 84,00 mm × 81,00 mm 9,0:1 122 KM (90 kW) przy 4250 obr/min 230 N•m przy 3250 obr/min 9,3 s 195 km/h
333i R6 3,2 l (3210 cm³), SOHC wtrysk Bo L-Jet 89,00 mm × 86,00 mm 10,0:1 197 KM (145 kW) przy 5500 obr/min 285 N•m przy 4300 obr/min 7,2 s 231 km/h
M3 R4 2,3 l (2302 cm³), DOHC wtrysk Bo ML-Mot 93,40 mm × 84,00 mm 10,0:1 200 KM (147 kW) przy 6750 obr/min 240 N•m przy 4750 obr/min 6,7 s 235 km/h
M3 Evo II R4 2,3 l (2302 cm³), DOHC wtrysk 93,40 mm × 84,00 mm 11,0:1 220 KM (162 kW) przy 6750 obr/min 245 N•m przy 4750 obr/min 6,7 s 237 km/h
Silniki wysokoprężne:
324d R6 2,4 l (2443 cm³), SOHC pompa Bosch 80,00 mm × 81,00 mm 22,0:1 86 KM (63 kW) przy 4600 obr/min 152 N•m przy 2500 obr/min 15,5 s 161 km/h
324td R6 2,4 l (2443 cm³), SOHC, turbo pompa Bosch 80,00 mm × 81,00 mm 22,0:1 115 KM (84 kW) przy 4800 obr/min 220 N•m przy 2400 obr/min 11,9 s 187 km/h
325td R6 2,5 l (2498 cm³), SOHC, turbo pompa Bosch 80,00 mm × 83,00 mm 22,0:1 118 KM (86 kW) przy 4800 obr/min 220 N•m przy 2400 obr/min 12,3 s 187 km/h