Strona główna           Historia           Cennik            Forum           Wstecz  

BMW E28


NOWOŚCI !!!

Strony pomocnicze!!!

www.wikipedia.pl

www.google.pl

www.bmw.pl

Inne strony!!!

www.zsz-gostyn.com.pl

 

BMW seria 5 E28 – BMW serii 5 fabrycznie oznaczone jako E28 jest druga generacja serii 5. Wyprodukowano 722.328 egzemplarzy modelu.

Produkcja modelu oznaczonego jako E28 trwała od 1980 roku do 1988 roku. Model E28 jest wśród użytkowników samochodów marki spod znaku niebiesko-białej szachownicy uważany za pierwszy z bardziej dopracowanych modeli tej marki i określony jest mianem pierwszego z nowoczesnej generacji. Pomimo iż E28 wygląda jak małe udoskonalenie swojej "starszej siostry" E12, są to tylko pozory, gdyż w E28 wprowadzono szereg zmian zwłaszcza jeśli chodzi o jakość wykonania i wyposażenie. W skład zmian wchodzi również masa pojazdu gdzie E28 jest lżejsza od poprzedniczki od 60 do 90 kg w zależności od wersji. Główne zmiany dotyczące silnika to udoskonalone instalacje paliwowe oraz zapłonowe. Seria E28 przeszła także zmiany jeśli chodzi o bezpieczeństwo podróżujących zmieniając położenie zbiornika lokując go za tylną osią pojazdu.

Historia modelu

BMW E28 produkowano z przeznaczeniem na rynek europejski, japoński, amerykański oraz południowoafrykański.

Rynek europejski

Model rok
1
9
8
0
1
9
8
1
1
9
8
2
1
9
8
3
1
9
8
4
1
9
8
5
1
9
8
6
1
9
8
7

518

               

518i

               

520i

               

524d

               

524td

               

525e

               

525i

               

528i

               

535i

               

M5

               

M535i

               

Rynek japoński

Model rok
1
9
8
1
1
9
8
2
1
9
8
3
1
9
8
4
1
9
8
5
1
9
8
6
1
9
8
7

518i

             

520i

             

528e

             

533i

             

535i

             

M535i

             

Rynek amerykański

Model rok
1
9
8
1
1
9
8
2
1
9
8
3
1
9
8
4
1
9
8
5
1
9
8
6
1
9
8
7

524td

             

528e

             

533i

             

535i

             

M5

             

Rynek południowoafrykański

Model rok
1
9
8
0
1
9
8
1
1
9
8
2
1
9
8
3
1
9
8
4
1
9
8
5
1
9
8
6
1
9
8
7
1
9
8
8
1
9
8
9
1
9
9
0

520i

                     

525e

                     

528i

                     

535i

                     

M5

                     

Historia

  • 1981 – Rozpoczęcie produkcji modelu oznaczonego jako E28. Produkcja ruszyła w fabryce Dingolfing w której w 1972 roku rozpoczęto produkcje pierwszej generacji serii 5 oznaczanej jako E12 której produkcje zakończono w 1981 roku wprowadzając wcześniej wspomniana druga serie oznaczana jako E28.

  • 1982 – Zmiana wtrysku na LE Jetronic w modelach 520i (samochody z jednostką napędową o pojemności 2000 cm³).

  • 1983 – Wprowadzenie do produkcji nowego modelu e28 oznaczanego jako 525e (e- "eta") o pojemności 2700 cm³ charakteryzującego się wysokim momentem obrotowym i wysoką ekonomicznością.

  • 1985 – Zastąpienie silnika o pojemności 1800 cm³ (90KM) na silnik 1800 cm³ (105KM) który uzyskał wysoki popyt m.in. dzięki temu, że został wymyślony by odzyskać podatek dla firm na samochody o pojemności niższej niż 1800 cm³.

  • 1986 – Ten rok jest datowany jako ostatnie zmiany produkcyjne. Niektóre zmiany to: przyciemniane szyby, lampy przeciwmgielne, wełniana tapicerka i tylne zagłówki. Zmiany dotyczyły także zmian technicznych np. wieloklinu na drążku kierowniczym, innego oznaczenia diodowego na wskaźniku okresowej inspekcji i zmiany oleju a także wielu innych.

  • 1988 – Ostatni rok produkcji modelu E28. W tym roku produkcja ogranicza się do modelu 518i.

Dane techniczne

Wersja Silnik: Układ zasilania: Średnica × skok tłoka: St. sprężania: Moc maksymalna: Maks. moment obrotowy 0-100 km/h: V-max:
Silniki benzynowe:
518

R4 1,8 l (1766 cm³), SOHC

gaźnik

88,90 mm × 71,12 mm

9,5:1

91 KM (67 KM) przy 5500 obr/min

140 N•m przy 4000 obr/min

13,7 s

166 km/h

518i

R4 1,8 l (1766 cm³), SOHC

wtrysk Bo LE-Jet

88,90 mm × 71,12 mm

9,5:1

104 KM (77 KM) przy 5800 obr/min

145 N•m przy 4500 obr/min

b/d

175 km/h

520i

R6 2,0 l (1991 cm³), SOHC

wtrysk Bo L-Jet

89,00 mm × 66,00 mm

9,8:1

125 KM (92 KM) przy 5800 obr/min

170 N•m przy 4000 obr/min

9,7 s

185 km/h

525i

R6 2,5 l (2495 cm³), SOHC

wtrysk Bo L-Jet

86,00 mm × 71,60 mm

9,6:1

150 KM (110 KM) przy 5500 obr/min

215 N•m przy 4000 obr/min

9,6 s

196 km/h

525e

R6 2,7 l (2693 cm³), SOHC

wtrysk Bo Mot

84,00 mm × 81,00 mm

11,0:1

125 KM (92 KM) przy 4250 obr/min

240 N•m przy 3250 obr/min

9,6 s

185 km/h

528i

R6 2,8 l (2788 cm³), SOHC

wtrysk Bo L-Jet

86,00 mm × 80,00 mm

9,3:1

184 KM (135 KM) przy 5800 obr/min

240 N•m przy 4200 obr/min

8,0 s

212 km/h

M535i

R6 3,4 l (3430 cm³), SOHC

wtrysk Bo Mot

92,00 mm × 86,00 mm

10,0:1

221 KM (163 KM) przy 5200 obr/min

310 N•m przy 4000 obr/min

b/d

223 km/h

M5

R6 3,5 l (3453 cm³), DOHC

wtrysk Bo Mot

93,40 mm × 84,00 mm

10,5:1

286 KM (210 KM) przy 6500 obr/min

340 N•m przy 4500 obr/min

6,1 s

251 km/h

Silniki wysokoprężne:
524td

R6 2,4 l (2443 cm³), SOHC, turbo

pompa Bosch

80,00 mm × 81,00 mm

22,0:1

115 KM (84 KM) przy 4800 obr/min

210 N•m przy 2400 obr/min

b/d

180 km/h